Nieuwe integratietool voor WASP technologie
Kongsberg Maritime heeft K-Sail gelanceerd, een nieuwe dienst om scheepsexploitanten te ondersteunen bij het selecteren en integreren van windondersteunende technologieën om de brandstofefficiëntie te verbeteren.
Het K-Sail integratieproces omvat vijf aandachtsgebieden: scheeps- en operationele analyse, optimalisatie van het stuursysteem, voortstuwingsefficiëntie, energiebeheer en reisoptimalisatie met behulp van AI en realtime gegevens. “Scheepseigenaren kunnen het type windondersteuningstechnologie van hun voorkeur kiezen. Er zijn er verschillende beschikbaar en ze hebben allemaal hun eigen kenmerken,” zegt Henrik Alpo Sjöblom, Kongsberg Maritime Vice President Business Concepts en de drijvende kracht achter K-Sail.
“Tot op heden zijn deze technologieën, of ze nu worden ingebouwd in een nieuwbouwschip of achteraf worden ingebouwd, in wezen een add-on technologie. Wij geloven dat ze op een veel effectievere manier kunnen worden gebruikt. K-Sail is een oplossing waarbij we verschillende scheepsuitrusting beter met elkaar laten samenwerken. Een zeil op een schip zetten is natuurlijk niet nieuw. Maar de essentie van succesvol gebruik ligt in de integratie van deze zeilen in de scheepssystemen.”
Het eerste referentieproject voor K-Sail loopt momenteel met Terntank, waarbij de eerste van vijf door wind ondersteunde tankers die door het bedrijf zijn besteld naar verwachting in 2025 te water zullen worden gelaten.
Bron: Kongsberg Maritime, Smart Maritime Network, Rob O’Dwyer,


