WASP

Anemoi zet rotorzeilen op vierde grote ertscarrier

Anemoi Marine Technologies, de in het Verenigd Koninkrijk gevestigde ontwerper van Rotor Sails voor windondersteunde scheepsvoortstuwing, heeft de retrofit van nog een van de grootste schepen ter wereld voltooid na de installatie van vijf 35 meter hoge units op het 400.000 DWT-ertsschip NSU Tubarao.

Het schip, eigendom van bulkeigenaar/exploitant NS United Kaiun Kaisha, Ltd. (NSU) en gecharterd door mijnbouwgigant Vale International*, zal naar verwachting het brandstofverbruik met 6-12% per jaar verminderen dankzij het windondersteunde voortstuwingssysteem. Dit is de vierde VLOC-installatie van Anemoi Rotor Sails op schepen die door Vale* worden gecharterd.
Hiermee heeft Anemoi Rotor Sails geïnstalleerd op schepen met gezamenlijk meer dan 1,6 miljoen DWT aan scheepstonnage.

De installatie van de Rotor Sails op het vijf jaar oude schip, dat momenteel onder een langetermijncharter vaart om ijzererts voor Vale te vervoeren, werd voltooid tijdens een geplande droogdokbeurt in oktober in Zhoushan Xinya Shipyard Co.,Ltd, China. De Rotor Sails worden ingezet met behulp van een vouw- (kantel)mechanisme voor flexibiliteit tijdens het laden en lossen.
NSU combineert Rotor Sails met digitale oplossingen die het energieverbruik en de route van het schip optimaliseren, waardoor de brandstofefficiëntie op de NSU TUBARAO wordt verbeterd en het gebruik van windenergie wordt gemaximaliseerd.

Shiptron

Windassist sponsor

Het schip werd bovendien uitgerust met een nieuwe schroefasgenerator. Deze upgrade verbetert niet alleen de energieprestaties van het schip zelf, maar optimaliseert ook het brandstofverbruik bij het gebruik van de Rotor Sails van Anemoi. Anemoi heeft zijn Rotor Sail-technologie met succes geïntegreerd in de asgenerator van het schip door integratie met het besturingssysteem, waardoor een naadloze coördinatie tussen windvoortstuwing en stroomvoorziening aan boord wordt gegarandeerd. Deze installatie behoort daardoor tot de meest efficiënte retrofitprojecten voor windvoortstuwing tot nu toe.

Bron tekst en beeld: Anemoi Marine.

Windassist sponsor