WASP

bound4blue’s Pwind berekening gevalideerd door Loyd’s

Lloyd’s Register (LR) heeft een nieuwe berekeningsmethode gevalideerd die is ontwikkeld door bound4blue, waardoor scheepseigenaren een betrouwbare manier hebben om de wettelijke en financiële voordelen van wind voortstuwing te benutten.

Het installeren van windondersteunde voortstuwingssystemen heeft altijd een positief effect op de vermindering van CO2-uitstoot en draagt bij aan het groene imago van vlooteigenaren. Maar economisch is het alleen haalbaar als het berekende voordeel wordt geaccepteerd onder wettelijke reductiedoelstellingen en stimuleringsregelingen. Daarom moeten de berekeningsmethoden voldoen aan de normen van IMO en FuelEU en worden gevalideerd door een maritiem certificeringsinstituut. Bound4blue, een fabrikant van systemen voor windondersteuning, heeft van Lloyd’s Register validatie gekregen voor hun berekeningsmethodologie.

Uit het persbericht van Lloyd’s Register:

De validatie van bound4blue’s ‘wind propulsion system force matrix calculation methodology‘ geeft scheepseigenaren een robuuste, geloofwaardige en compliant manier om de Pwind waarde van installaties te berekenen.

Pwind is het voortstuwingsvermogen van een windondersteund voortstuwingssysteem (Wind Assisted Propulsion System, WAPS), dat wordt gebruikt om de regeldruk op scheepseigenaren te verminderen en naleving van de milieuwetgeving te ondersteunen. Volgens MEPC.1/Circ.896 van de Internationale Maritieme Organisatie (IMO) kan Pwind worden afgetrokken van het motorvermogen in de berekeningen voor de Energy Efficiency Existing Ship Index (EEXI) en de Energy Efficiency Design Index (EEDI), en draagt Pwind bij aan de Wind Reward Factor in FuelEU Maritime, waardoor de broeikasgasdoelstellingen worden verbeterd en de kosten worden verlaagd.

De krachtenmatrix, die de stuwkrachtkarakteristieken van een WAPS weergeeft onder verschillende windomstandigheden, moet installatiespecifiek zijn (rekening houdend met zowel zeil-zeil als schip-zeil aerodynamische interacties) en gevalideerd worden door een onafhankelijk certificeringsinstituut.

De validatie van LR bevestigt dat de aanpak van bound4blue, die geavanceerde computational fluid dynamics (CFD) modellering combineert met testresultaten uit de windtunnel, voldoet aan de IMO-normen.

Shiptron

Windassist sponsor

Met deze validatie kunnen scheepseigenaren nu Pwind berekenen zonder dat testen op ware grootte nodig zijn, waardoor de kosten worden verlaagd en de tijdlijnen van projecten worden versneld. De goedgekeurde, op CFD gebaseerde methode kan worden gebruikt voor toekomstige eSAIL® projecten, zodat scheepseigenaren snel geverifieerde Pwindwaarden kunnen verkrijgen om aan de normen te voldoen, wat de toepassing van windaandrijving ondersteunt.

De eerste installatie die van deze gevalideerde methode profiteert is de sapcarrier M.V. Atlantic Orchard, die met vier bound4blue eSAILs® opereert en wordt gecharterd door Louis Dreyfus Company (LDC) en eigendom is van Wisby Tankers.

Bron: Lloyd’s Register
Afbeelding: screenshot van het document MEPC.1/Circ.896 van de IMO

Pwind uitgelegd voor leken

Het persbericht hierboven verwijst naar ingewikkelde berekeningen. We waren overweldigd door alle formules in het MEPC-document en zijn online op onderzoek uitgegaan. We kwamen een artikel tegen van een Franse wiskundige op de blog van ‘Calculatrice en Ligne’, een aanbieder van online reken- en simulatiediensten. Blijkbaar was de auteur getriggerd door hetzelfde persbericht. Het is een uitgebreid artikel, maar een stuk toegankelijker dan de hierboven genoemde officiële documenten. Klik hier voor het originele artikel in het Frans. Voor een Google-vertaling, klik hier.

Windassist sponsor