Een dag op de Tukker
Victoria Mahoney is bemanningslid op de Tukker. De Tukker is een duurzaam zeilend vrachtschip waarvan de historie al begon in 1912. Ruim een eeuw later in 2023 heeft het schip zich bij de vloot van Fairtransport aangesloten.
Als ik wakker word voor mijn wacht van 4 uur ’s ochtends, zijn er nog steeds sporen van een diepe slaap. De droom waaruit ik net ontwaakte glijdt al weg terwijl ik thermokleding en truien aantrek, klaar voor een frisse ochtend aan dek. Ik pauzeer nog een laatste keer om me uit te rekken en mijn jas te pakken, en open dan de waterdichte deur die het voorschip met het vrachtruim verbindt.
Als ik bij de kombuis aankom, is deze helder verlicht. Een verse pot koffie en een thermoskan hete thee staan op tafel. Ik heb een paar minuten voordat mijn wacht begint, dus ik schenk mezelf een kop thee in en steek mijn hoofd uit het luik van de kombuis. De lucht is donker, maar wordt langzaam lichter en een streep zachtroze siert de oostelijke horizon.
Ik trek mijn jas aan en ga naar het achterschip om de wacht te wisselen. Een goede wacht!” zegt de vorige wacht terwijl ze naar beneden gaan voor wat welkome rust. Welterusten!” zeggen wij terug. Ik neem het roer over en kijk hoe de lucht langzaam lichter wordt. Ver aan stuurboord springen een paar dolfijnen over het water. Om 5:30 wordt de kombuisoven aangestoken en begint het brood van de dag te bakken. Hoewel ik op het achterdek blijf om te sturen, ruik ik na een tijdje warm, versgebakken brood.
Als de lucht lichter wordt en de zon opkomt, komen er een paar ongebruikelijke passagiers bij ons op het achterdek – drie postduiven. De duiven zijn een voor een aangekomen: eerst Igor, toen Leroy, toen Marcel. Inmiddels maken ze deel uit van de bemanning.
Al snel is het achter weer een drukte van belang voor een nieuwe wachtwissel. Ik ga terug naar de kombuis, waar een warme kom pap op me wacht. Als ik een beetje opgewarmd ben, ga ik naar bed, klaar om uit te rusten en een nieuwe wacht op De Tukker af te wachten.
De Tukker is gebouwd in 1912 en heeft jarenlang dienst gedaan als kust trader. In de jaren tachtig werd ze omgebouwd tot een Nederlands zeiltrainingsschip en werd tot 2012 bekend door haar werk met kansarme jongeren.
Tegenwoordig vervoert de Tukker allerlei soorten producten, zoals wijn, olijfolie, port en andere duurzaam gefabriceerde geneugten tussen de Noordzee, het Engelse Kanaal, Biskaje en de Oostzee.
Het schip kan maximaal 70 kubieke meter, of het equivalent van 50-70 ton, vracht vervoeren. Het schip biedt accommodatie voor 10 trainees en 5 bemanningsleden.
Kijk verder op de website van Fairtransport.
Foto: De Tukker onder zeil (Facebookpagina Fairtransport)


