Scheepsbouw & TechniekWASP

Eerste commerciële test Seakite

Het Franse Seakite-systeem is tot nu toe voornamelijk gedemonstreerd op een kleine catamaran. Nu wordt het echter ook geïnstalleerd aan boord van het visserschip Cap Kersaint van de Franse rederij Cap Bourbon. 

Aan de basis van het bedrijf staat onder meer de bekende Franse oceaanzeiler Yves Parlier, onder andere bekend van zijn deelname aan de Vendée Globe met de Aquitaine. Een kleinere versie van dit vliegersysteem wordt al met enig succes en in beperkte oplage toegepast op kleinere jachten.
Eerder is het Seakite-systeem geïnstalleerd aan boord van de tanker Forbin, al is daarover geen verdere informatie naar buiten gebracht. Recent is het Seakite-systeem echter ook gedemonstreerd aan boord van de sleepboot Jason van de Franse rederij Les Abeilles. Verdere toepassingen zijn gepland op een chemicaliëntanker van UltraNav en op het Franse visserschip Cap Kersaint – vergelijkbaar met een eerdere toepassing van het Duitse Skysail-systeem aan boord van het Nederlandse visserschip Maartje Theadora in 2010.

Hoewel Skysails destijds meerdere schepen wist uit te rusten, bleek het bedrijf uiteindelijk niet succesvol en is één van de toenmalige vrachtschepen recent zelfs uitgerust met suction sails. De hoop is dat Beyond the Sea, mede door de opgedane ervaring met de kleinere systemen, erin slaagt om de vliegertechnologie tot een volwaardig commercieel inzetbare oplossing voor windvoortstuwing te ontwikkelen.

Beyond the Sea gaat nu een kite van 100 m² installeren op de longliner Cap Kersaint van Cap Bourbon. Dit 60 meter lange schip, dat is gestationeerd op het eiland Réunion en op heek vist voor de kust van de Kerguelen- en Crozet-eilanden, waardoor het aanzienlijk op brandstof kan besparen.

Hoewel het aantal schepen met windaandrijving snel toeneemt, blijft de visserijsector moeilijk uit te rusten met deze technologieën vanwege operationele beperkingen, ruimtegebrek, configuratie en stabiliteit.
De installatie moet tegen het einde van het jaar voltooid zijn. Cap Bourbon zal hiervan profiteren wanneer zijn longliner voor een tienjaarlijkse onderhoudsbeurt in het droogdok van CNOI (Chantier Naval de l’Océan Indien) in Port-Louis op Mauritius ligt.

Geen plek voor zeilen

“We werken al meer dan een jaar samen met Cap Bourbon”, zegt Marc Thienpont, CEO van Beyond the Sea, die verheugd is over deze “eerste verkoop van ons systeem op schaal 1”, die “20% decarbonisatie” zou kunnen opleveren, en die “de echte wil om te streven naar een duurzamere visserij” van de reder prijst.

“Onze impact op het milieu en dus het onderwerp decarbonisatie sluiten aan bij mijn belangrijkste aandachtspunten”, legt Tugdual Poirier, directeur van Cap Bourbon, uit aan Mer et Marine. Omdat hij terughoudend is over de mogelijkheid om op korte termijn en met het vereiste technische niveau een alternatieve brandstof te gebruiken op Réunion, heeft hij gekozen voor aandrijving door wind. Aangezien het plaatsen van een mast of een Flettner-rotor op zijn schip in het kader van een verbouwing hem ingewikkeld lijkt, was hij meteen verkocht toen hij het Seakite-systeem van Beyond the Sea zag.

BSC

Windassist sponsor

“We hebben een systeem dat perfect geschikt is voor hun schip, omdat het geen stabiliteitsverlies veroorzaakt”, aldus Marc Thienpont.
“Bovendien zijn de bemanningen zeer vertrouwd met het hanteren van lijnen en lieren: dat zijn dingen die vissers kennen en ze hebben niet de terughoudendheid die meer traditionele reders zouden kunnen hebben.”

In eerste instantie zal de rederij ervaring opdoen met een vleugel van 50 m², terwijl er ook een vleugel van 100 m² en bijbehorende systemen beschikbaar zijn. Daarnaast zullen de zeelieden tests uitvoeren en een opleiding volgen bij Beyond the Sea. “We zullen creatief moeten zijn en samen moeten leren”, voegt Tugdual Poirier toe. “De relaties zijn goed, dat is een voordeel; ik denk dat we gemakkelijk zullen kunnen samenwerken, maar het zal onvermijdelijk empirisch zijn. Wij zijn de eersten die voor dit innovatieve systeem voor de visserij kiezen, dus we zullen het moeten assimileren en ons ermee vertrouwd moeten maken. Maar het is duidelijk dat het leerproces essentieel zal zijn, dat wil zeggen het gebruik van de kite, het lanceren en ophalen. Op papier regelt de automaat alles, maar we moeten wel anticiperen op wat we zelf moeten doen. Dat wordt heel interessant.”

Vooral voor langere trajecten

Het systeem, dat ongeveer 10 ton trekkracht zal genereren, zal in eerste instantie worden gebruikt tijdens de overtochten van het schip, vooral tussen Réunion en de visgronden (overheersende dwarswind), maar ook om van Crozet naar Kerguelen te varen (voornamelijk rugwind). Dat komt neer op 15 tot 20 dagen per getijdencyclus van ongeveer 80-90 dagen, waarbij de longlinevisser drie tot vier cycli per jaar maakt. “Ik wilde voorzichtig zijn”, legt Tugdual Poirier uit, door de kite te gebruiken tijdens lange vaartijden met gunstige wind en “zonder druk, omdat er geen lijnen of operaties aan de gang zijn”. “Als de kapiteins er vertrouwd mee zijn, kunnen ze de kite in de toekomst misschien gebruiken om een of twee dagen van sector te wisselen om brandstof te besparen, maar dat hebben we voorlopig nog niet in onze berekeningen meegenomen.” Volgens Tugdual Poirier, die uitlegt dat de rederij subsidies heeft gekregen van de BPI, zou het schip over een hele visreis meer dan 10% aan brandstof moeten besparen.

De Cap Kersaint is een vriestrawler die in 2015 is omgebouwd voor de jacht op heek. “Milieu, veiligheid en comfort van de bemanning stonden bij het ontwerp voorop”, aldus Cap Bourbon. “Het is het eerste vissersschip voor de jacht op heek dat is uitgerust met een moonpool: een centrale schacht die een veiligere werkomgeving voor de bemanning biedt en de impact van de lijnen op vogels minimaliseert.” De Cap Kersaint heeft een bemanning van 28 koppen voor de jacht op heek in de wateren van de Franse Zuidelijke en Antarctische Gebieden.
Cap Bourbon, opgericht in 1998, is een van de pioniers in Frankrijk op het gebied van de jacht op heek.

Bron: MeretMarine.
Beeld: Beyond the Sea.

Windassist sponsor