Eerste windgestuurde LNG-tanker gelanceerd
Mitsui O.S.K. Lines, Ltd. (MOL) en Chevron Shipping Company LLC hebben plannen aangekondigd om de Wind Challenger, een windondersteund voortstuwingssysteem met harde zeilen, te installeren op een nieuwe LNG-tanker.
De samenwerking markeert opnieuw een stap in het terugdringen van de koolstofuitstoot in de scheepvaart.
Het schip, met een capaciteit van 174.000 cbm, dat momenteel wordt gebouwd op de Geoje-scheepswerf van Hanwha Ocean Co Ltd, moet in 2026 worden opgeleverd. Het zal ’s werelds eerste LNG-tanker zijn die is uitgerust met een windondersteund scheepsvoortstuwingssysteem.
Net-zero emissies
De Wind Challenger technologie, ontwikkeld door MOL en Oshima Shipbuilding, maakt gebruik van telescopische zeilen om het brandstofverbruik en de uitstoot van broeikasgassen te verminderen. Het ontwerp van het systeem is erop gericht om de milieu-impact van bestaande LNG-tankers te minimaliseren, met behoud van veiligheid en operationele efficiëntie.
“Dit is opnieuw een voorbeeld van het gebruik van nieuwe benaderingen in moeilijk hanteerbare sectoren om de koolstofintensiteit van onze LNG-vloot te verminderen”, zegt Barbara Pickering, President van Chevron Shipping Company.
Takeshi Hashimoto, President en CEO van Mitsui O.S.K. Lines, benadrukte de afstemming van het project op de milieudoelstellingen van het bedrijf: “Het realiseren van broeikasgasreductie in het maritieme transport van LNG, dat wereldwijd steeds meer gevraagd wordt als transitiebrandstof, is een zeer belangrijke missie voor ons. Dit project zal ongetwijfeld een belangrijke mijlpaal zijn op weg naar ‘net zero GHG emissions by 2050‘.”
Lees dit artikel op de site van GCaptain.
Foto: De met Wind Challenger-zeilen uitgeruste LNG carrier (©MOL).


