Scheepsbouw & Techniek

Geen vervuiling door ballastwater op Grain de Sail II

Het innovatieve vrachtzeilschip Grain de Sail II heeft de Atlantische Oceaan overgestoken met een geavanceerd ballastwaterbehandelingssysteem geleverd door BIO-UV Group.

Het schip, met als thuishaven St. Malo, Frankrijk, vervoert Franse producten per zeil naar New York voordat het zuidwaarts vaart naar het Caribisch gebied en lokaal geteelde biologische producten laadt, zoals cacao en koffiebonen.

Ecosysteem respecteren

De 52 meter lange, door wind aangedreven Grain de Sail II werd in januari van dit jaar gedoopt en gebouwd door de Franse scheepsbouwer Piriou Group – al lange tijd partner van de fabrikant van ballastwaterbehandelingssystemen – is uitgerust met een op een UV-platform gemonteerde BIO-SEA L-unit, geïnstalleerd met een Filtrex-filtersysteem. Het systeem is ontworpen om ballastwaterdebieten van 30 m3/u te behandelen.
“De succesvolle oplevering van Grain De Sail II, een schoener met een aluminium romp, markeert een beslissende stap in de ontwikkeling van duurzame scheepvaart. De BIO-UV Group wil samenwerken met reders en scheepswerven die de grenzen van innovatie en design verleggen om een nieuwe generatie schepen te bouwen die het mariene ecosysteem respecteren,” aldus Laurent-Emmanuel Migeon, CEO van de BIO-UV Group.

Shiptron

Windassist sponsor

Invasieve exoten voorkomen

Windaangedreven vrachtschepen zijn bijzonder geschikt voor de ultracompacte, eenvoudig te gebruiken BIO-SEA L serie vanwege hun vereisten voor een laag ballastdebiet, variërend van 13 tot 120m3/u. De systeemcomponenten worden all-inclusive geleverd en kunnen in verschillende configuraties worden geleverd, zoals modulaire, gedeelde of volledige skid-versies, waardoor een maximale aanpasbaarheid voor systeemintegratie aan boord mogelijk is.
Loïc Briand, Managing Director van het in Morlaix gevestigde Grain de Sail Shipping, eigenaar van het gelijknamige schip, zei: “De succesvolle bouw en oplevering van dit enorm innovatieve duurzame schip laat zien dat we voorop lopen met innovatie in de opkomst van duurzame scheepvaart in de hele maritieme industrie. Door goederen per zeilschip over de Atlantische Oceaan te vervoeren, hebben we een van de laagst mogelijke ecologische voetafdrukken.”
Maxime Dedeurwaerder, BIO-SEA Maritime Business Unit Director, voegde hieraan toe: “Nieuwbouwprojecten zoals deze zijn een geweldige kans voor de BIO-UV Group om de impact op het milieu nog verder te helpen verminderen door de migratie van invasieve soorten op de meest effectieve manier te voorkomen.”

Windassist sponsor