Zeilvracht Zee

Koolstofbewuste reizigers maken oceaanoversteek in zeilvrachtschip

Het nieuwe zeilvrachtscip Artemis meerde maandagmiddag aan in New York, na een reis van 32 dagen vanuit Le Havre. Het loste 1.000 ton Franse likeur, champagne, Vilebrequin zwempakken, Bonne Maman jam – en vier passagiers.

Ze maakten deel uit van een test door de Franse startup TransOceanic Wind Transport (TOWT), die net hutten op haar vorig jaar in gebruik genomen vloot van vrachtschepen heeft opengesteld voor het publiek dat op zoek is naar een groenere route over de Atlantische Oceaan.

90% koolstofreductie

Met 52 meter hoge koolstof masten en maar liefst 2100 vierkante meter zeiloppervlak varen deze schepen met een gemiddelde snelheid van 11 knopen, soms zelfs 17 als de wind hen gunstig gezind is. Ter vergelijking: een containerschip met motor vaart gemiddeld ongeveer 14 knopen. Hoewel TOWT is uitgerust met een back-up dieselmotor die wordt gebruikt om de haven binnen te varen, schat TOWT dat zijn schepen de uitstoot van kooldioxide (CO2) met meer dan 90% verminderen in vergelijking met vrachtschepen die fossiele brandstoffen gebruiken.
En ze verbleken in vergelijking met de uitstoot van vliegtuigen: “Onze koolstofvoetafdruk is tussen de vijf en tien kilo (per persoon), vergeleken met ongeveer een ton CO2 als je een vliegtuig neemt (van Parijs naar New York),” zegt TOWT’s CEO, Guillaume Le Grand.

Toenemende vraag

Nu steeds meer mensen ervoor kiezen om niet te vliegen vanwege de klimaatverandering, merkt Le Grand dat de vraag naar koolstofarme reizen toeneemt. Hoewel treinen een populair alternatief over land zijn, zag hij een gat in de markt voor trans-Atlantische routes.
“Als je naar Amerika wilt en geen koolstof wilt uitstoten, moest je twee maanden geleden zwemmen of een kleine zeilboot nemen zoals Greta Thunberg deed,” grapte Le Grand, verwijzend naar Thunbergs reis in 2019 van het Verenigd Koninkrijk naar New York om een VN-klimaatconferentie bij te wonen. “Nu, met ons, kun je met je familie komen en in echt fatsoenlijke hutten verblijven.”
Ook volgens Tim Williamson, mede-directeur van Responsible Travel, een reisbureau dat gespecialiseerd is in milieuvriendelijke vakanties en niet betrokken is bij TOWT, is er een toenemende vraag naar “koolstofarme reiskeuzes die je helpen om het rustiger aan te doen”. Hij zegt dat het reisbureau de afgelopen drie jaar een toename van 48% heeft gezien in het aantal aanvragen voor treinvakanties, en hoewel hij toegeeft dat hij niet veel vraag heeft gezien naar trans-Atlantisch zeilen, zijn meer mensen op zoek naar ervaringen die een diepere band bieden met de cultuur, de natuur en het landschap van de plaatsen die ze bezoeken.
Op elk schip zijn maximaal zes tweepersoonshutten beschikbaar voor passagiers, die het schip delen met ongeveer zeven bemanningsleden, terwijl honderden pallets met goederen worden opgeslagen in de ruimen. TOWT is van plan om vanaf maart een lijndienst uit te rollen op zijn twee operationele schepen, Anemos en Artemis, met reizen tussen Frankrijk, de VS, Colombia, Brazilië en de Caribische eilanden Guadeloupe. Het bedrijf heeft nog zes schepen in aanbouw en hoopt tegen 2027 wekelijkse afvaarten aan te bieden voor de hele vloot.

Geen cruiseschip

Toch is het primaire doel van het schip om vracht van A naar B te brengen. “Het is een overtocht,” benadrukt Le Grand, “je komt zeker niet op een cruiseschip.”
De hutten zijn eenvoudig: een kamer met panelen, stapelbedden of twee eenpersoonsbedden, een bureau, een kledingkast en patrijspoorten. En hoewel er een gemeenschappelijke ruimte is met boekenplanken vol Franse klassiekers en meer, is er weinig ander vermaak beschikbaar, behalve misschien wat yoga op het dek en af en toe een workshop van een bemanningslid over zeeknopen of astronomische navigatie.
Maar gasten kunnen wel ontspannen: ze kunnen lezen of een dagboek schrijven, de zeefauna vanaf het dek observeren en de bemanning leren kennen. Er is goed eten, zegt Le Grand, inclusief verse vis, en er is goede breedband. “Mensen zouden gewoon vanaf het schip kunnen werken,” voegt hij eraan toe.

BSC

Windassist sponsor

200 euro per dag

Voor de reis van Frankrijk naar New York rekent TOWT op dit moment €2.550 ($2.675), wat neerkomt op ongeveer €150 ($155) per dag, maar dit zal naar verwachting stijgen tot ongeveer €200 ($210) per dag zodra de service is aangepast. De prijs is inclusief accommodatie, maaltijden en internettoegang en er is geen bagagelimiet, wat een voordeel is ten opzichte van reizen per vliegtuig. Maar gasten moeten wel tijd en flexibiliteit hebben: reizen van Frankrijk naar New York kunnen variëren van 15 tot 20 dagen; reizen naar Brazilië of Guadeloupe duren tot 25 dagen en de exacte aankomst- en vertrekdata kunnen veranderen afhankelijk van het weer.
Door het uitzonderlijk ruwe weer van de afgelopen twee weken moest de eerste passagiersreis een andere route volgen en kwam na 32 dagen op zee aan in New York, terwijl een containerschip er gemiddeld zo’n 18 dagen over zou doen.

Weinig alternatieven

TOWT heeft het voordeel dat er maar weinig alternatieven zijn die Atlantische overtochten aanbieden. Containerschepen boden vroeger hutten voor passagiers, maar sinds de Covid-19 pandemie zijn de meeste intercontinentale diensten opgedroogd en de schepen verbruiken fossiele brandstoffen. Er zijn cruiseschepen van rederij Cunard die zevendaagse overtochten tussen Europa en de VS aanbieden, maar deze hebben ook een aanzienlijke koolstofvoetafdruk. Zeilopties zijn schaars: Another World Adventures biedt trans-Atlantische “avontuurlijke zeilvakanties” aan, die worden verkocht als een ervaring in plaats van een vervoermiddel, en Voyage Vert, een reisorganisatie die een vloot van door wind aangedreven veerboten wil creëren die passagiers over de hele wereld vervoeren, bevindt zich nog maar in het beginstadium van het concept.
TOWT zegt dat het sinds de aankondiging van de dienst belangstelling heeft gekregen van meer dan 1.500 mensen, met verschillende motivaties. Veel vraag komt van mensen die een koolstofarme reis willen maken, zegt Le Grand, maar er zijn ook zeilfanaten die op zoek zijn naar een avontuur, of vrachteigenaren die werknemers willen sturen om verslag te doen van de reis van hun product.
Hij schat dat de passagiersdienst ongeveer 4% van de inkomsten van het bedrijf zal uitmaken. De beslissing om het te introduceren was niet zozeer ingegeven door winstbejag, zegt hij, maar meer door het feit dat ze wilden helpen de klimaatverandering tegen te gaan.

Een groener alternatief

Het koolstofvrij maken van de scheepvaartindustrie is altijd het centrale doel van TOWT geweest. De sector is verantwoordelijk voor 3% van de door de mens veroorzaakte wereldwijde uitstoot en ondanks pogingen om alternatieve brandstoffen te gebruiken of windondersteunde technologieën te ontwikkelen, verloopt de overgang traag.
TOWT, dat in 2011 werd opgericht, wilde laten zien dat zeilen voor sommige goederen nog steeds een haalbare optie is en in 2022 heeft het bedrijf zijn vloot geüpgraded.
Le Grand zegt dat je voor ongeveer 500 dollar een pallet met ongeveer een ton aan goederen van Europa naar de VS kunt sturen op een van haar schepen. Hoewel de prijzen variëren, kosten containerschepen die op fossiele brandstoffen varen meer dan $200 per pallet voor dezelfde reis.
Hij zegt dat TOWT over het algemeen high-end klanten aanspreekt met niet-gekoelde goederen, zoals koffie, olijfolie, wijn en sterke drank. Deze bedrijven vinden het niet erg om iets meer te betalen voor een iets langere reis met minder frequente afvaarten, als dat betekent dat ze hun uitstoot kunnen verlagen en hun product de “Anemos” stempel kunnen geven – een label met een QR-code die consumenten laat zien dat het per zeilboot is vervoerd.
“We voelen ons comfortabel bij het feit dat we het aanbod premium maken,” zegt Le Grand. “Als je bij ons komt, is het net alsof je naar een biologische markt gaat. Je krijgt niet het goedkoopste, maar wel een biologisch product – iets dat een verschil maakt voor je gezondheid en voor de planeet.”

Lees dit artikel op de site van CNN Travel.
Beeld: TOWT

Windassist sponsor