Nieuws

Maritieme vrouwendag geruisloos voorbij

Terwijl de sector op 18 mei Internationale Vrouwendag in de maritieme sector viert, wijzen teleurstellende cijfers op de aanhoudende genderkloof in de sector. Vrouwen blijven namelijk sterk ondervertegenwoordigd.

Hoewel in de traditionele scheepvaart vrouwen in uitvoerende en leidinggevende posities bepaald geen uitzondering meer zijn, is hun aantal nog steeds niet in evenwicht met dat van de mannen. Dat blijkt ook elders in de scheepvaartindustrie. Vrouwen maken slechts 19% uit van het personeelsbestand van de nationale maritieme autoriteiten van de IMO-lidstaten en slechts 16% in de particuliere sector (exclusief zeevarenden).

Op zee is hun aanwezigheid nog beperkter: zij vertegenwoordigen slechts 1 % van alle zeevarenden die in dienst zijn bij de organisaties die zijn onderzocht in het laatste rapport dat gezamenlijk is gepubliceerd door de Internationale Maritieme Organisatie (IMO) en de Women’s International Shipping & Trading Association (WISTA).

De resultaten zijn gebaseerd op een analyse van een groter aantal vrouwen die in de maritieme sector in de publieke en particuliere sector werken: 176.820 vrouwen in 2024, tegenover 151.979 in 2021.

Er was met name een aanzienlijke toename van het aantal deelnemende lidstaten. Uit de meest recente gegevens blijkt echter dat vrouwen iets minder dan 19% van het totale aantal ondervraagde werknemers uitmaken, tegenover 26% in de referentiegroep die in 2021 werd gerapporteerd.

“De tweede IMO-WISTA-enquête over vrouwen in de maritieme sector biedt waardevolle inzichten in de vooruitgang die de sector heeft geboekt sinds de basisgegevens in de enquête van 2021 werden verzameld. De grotere deelname van lidstaten en de sector aan de enquête is een welkome indicatie van een groeiende betrokkenheid bij genderkwesties,“ aldus Arsenio Dominguez, secretaris-generaal van de IMO.

”Er is echter nog een lange weg te gaan. De vertegenwoordiging van vrouwen is nog steeds onevenredig laag en vrouwen maken slechts een klein deel uit van het zeevarend personeel, wat de dringende noodzaak van voortdurende inzet en maatregelen onderstreept. We moeten onze inspanningen verdubbelen om een echt diverse en inclusieve maritieme sector te bevorderen.“

BSC

Windassist sponsor

De Women in Maritime Survey is ontworpen om concrete gegevens te verkrijgen over de stand van zaken op het gebied van genderdiversiteit in de maritieme sector en om aanbevelingen te doen voor gebieden die meer aandacht behoeven.
”Het is de bedoeling om verandering te stimuleren en een collectieve oproep tot actie te doen,“ aldus Elpi Petraki, voorzitter van WISTA International. ”Het aantrekken, behouden en bevorderen van vrouwen – zowel op het land als op zee – blijft een prioriteit voor de toekomst.“

”Uit de nieuwe gegevens blijkt echter ook dat de kansen voor vrouwen in de hele sector nog steeds beperkt zijn als gevolg van belemmeringen zoals genderstereotypen, bezorgdheid over de veiligheid op de werkplek, een gebrek aan gezinsvriendelijk beleid en de aanhoudende loonkloof tussen mannen en vrouwen.“

Het rapport bevat gedetailleerde aanbevelingen over hoe de lidstaten en de sector kunnen bijdragen aan het verbeteren van de genderdiversiteit in de maritieme sector, door initiatieven voor werving en behoud te verbeteren, mentor- en leiderschapsontwikkelingsprogramma’s uit te breiden, de uitvoering van het beleid te versterken en een veilige en ondersteunende werkomgeving te garanderen.

Het hele rapport van IMO/Wista international is hier te lezen.

Bron: World Cargo News.
Beeld: Bonaire.nu

Windassist sponsor