Nieuw: zwaartransportschip met mechanische Econowind zeilen
Vorige week werd de installatie van twee Econowind mechanische zeilen voltooid op Jumbo’s zwareladingschip Jumbo Jubilee. Het is voor het eerst dat Ventofoils op een zwaartransportschip worden geplaatst.
Door minder brandstof te verbruiken wil Jumbo de uitstoot van broeikasgassen verminderen. Het nieuwe eco-control systeem optimaliseert het brandstofverbruik door het verbruik bij een bepaalde snelheid te minimaliseren, terwijl de zeilen extra stuwkracht genereren, waardoor de hoofdmotoren minder worden belast en het brandstofverbruik verder daalt. Samen met nieuwe aangroeiwerende maatregelen op de schroeven, voortdurende controle van de aangroeiwerende lagen van de romp en de eco-control upgrade van het voortstuwingssysteem, wil Jumbo het schip efficiënter laten varen.
Decarbonisatie
“Bij Jumbo geloven we dat elke stap in de richting van duurzaamheid cruciaal is”, zegt Daan Koornneef, CEO van Jumbo. “De installatie van deze mechanische zeilen is een bewijs van onze toewijding aan decarbonisatie en innovatie. Hoewel er altijd meer werk te doen is, brengen initiatieven als deze ons dichter bij een groenere maritieme industrie. We zijn trots op de voortdurende inspanningen van ons team om van Jumbo een leider in duurzame scheepvaart te maken.”
Test-unit
Econowind meldt desgevraagd dat de markt voor zware-ladingschepen een nieuwe sector is voor haar VentoFoils en dat de betreffende units worden gehuurd door Jumbo. De units zijn nogal klein voor de Jumbo Jubilee, en worden gebruikt als test-unit.
“Dit is een unit die we hebben liggen en die we vaker verhuren voor pilot-projecten. Ik denk dat met deze units het resultaat voor dit schip net meetbaar is. Afhankelijk van de wind zal het schip er iets sneller door varen. Voor Jumbo is het besparingseffect dus vooralsnog marginaal, maar het is mooi dat ze het willen proberen, en wellicht leidt dit tot meer,” zegt directeur Frank Nieuwenhuis.
Vier keer meer stuwkracht
Econowind wil wel aan de vraag naar grotere units gaan voldoen. “We zijn nu bezig om units te bouwen van 30 meter hoogte. Die hebben een stuwkracht die vier keer zo groot is, en daarmee kun je op een schip als dit echt een behoorlijk verschil maken,” aldus Nieuwenhuis.
VentoFoils benutten windkracht op een revolutionaire manier die ze onderscheidt van conventionele stijve windzeilen. Je kunt de uitvinding van Econowind het beste omschrijven als een verticale vliegtuigvleugel die wind omzet in voorwaartse stuwkracht van het schip. Interne ventilatoren versterken het effect en maken zo een aanzienlijk verschil in het brandstofverbruik.
Lees het (kortere) artikel van Mariska Buitendijk in de nieuwsbrief van SWZ Maritime.
Beeld: © Jumbo Maritime.


