Regelgeving stimuleert business case voor windaandrijving
FuelEU Maritime, een Europese verordening gericht op het gebruik van schonere brandstoffen in de scheepvaartindustrie, treedt in januari 2025 in werking. Momenteel is windaandrijving de enige technologie met een beloningsfactor onder de norm.
Schepen die gebruik maken van dergelijke technologieën krijgen een beloning voor het verminderen van de broeikasgasintensiteit van de energie die aan boord wordt gebruikt.
WindWings
MC Shipping installeerde meer dan een jaar geleden twee WindWings van BAR Technologies op haar bulkcarrier Pyxis Ocean en de prestatiegegevens werden goedgekeurd door DNV. Karmesh Tiwari, hoofd nieuwe technologie van MC Shipping Singapore Branch, zegt dat de brandstofbesparing varieert met de grootte en snelheid van een schip, maar dat de zeilen een gemiddelde besparing opleveren van 1,5 ton per WindWings unit per dag op wereldwijde routes.
Er kan zelfs nog meer brandstof bespaard worden op winderige routes, voegt Tiwari eraan toe, en dankzij het gunstige weer kon de Pyxis Ocean 9 knopen halen op een ballastpassage vrij zeilend – zonder ook maar de motor te gebruiken. Het gebruik van WindWings heeft geen wezenlijke invloed op de manoeuvreerbaarheid of vrachtactiviteiten, hoewel Tiwari erkent dat de installatie van de WindWings een verlies aan laadvermogen opleverde van ongeveer 1590 MT. […]
Een lift voor wind
De business case voor windaandrijving wordt verruimd door Europese wetgeving, het FuelEU Maritime en EU Emissions Trading Scheme (ETS), evenals IMO regelgeving zoals de Carbon Intensity Indicator (CII), zegt Director External Affairs Helen Barden van NorthStandard, een grote P&I-verzekeraar met een sterke ambitie voor vergroening. Barden maakt deel uit van het NorthStandard Navigating Decarbonisation-team en heeft bijgedragen aan het opstellen van BIMCO’s EEXI Transition, CII Operations en de Emission Trading Scheme Allowances Clauses for Time Charter Parties. Barden maakt momenteel deel uit van BIMCO’s redactiecomité dat een clausule opstelt om het delen van gegevens tussen eigenaars en bevrachters te bevorderen, met het oog op energie-efficiëntie.
Nog veel te doen
Regelgeving zal helpen om de toepassing van windaandrijvingstechnologieën te stimuleren, maar aan de contractuele relatie tussen bevrachters en reders die het gebruik ervan in een commercieel perspectief plaatst, moet nog worden gewerkt,” zegt Barden.
De FuelEU-verordening van de Europese Unie heeft een beloningsfactor voor windaandrijving, en op IMO-niveau is windaandrijving opgenomen als route in de richtlijnen voor levenscyclusanalyse van 2024. Op IMO’s Marine Environment Protection Committee (MEPC) 82 werd een document ingediend door de International Windship Association waarin wordt gepleit voor opname van windenergie in de maatregelen voor de middellange termijn.
De IMO neemt stappen om marktgerichte maatregelen te ontwikkelen, waaronder een wereldwijde brandstofnorm en koolstofheffing, die ook de decarbonisatie van de scheepvaart stimuleren. […]
Gesplitste stimulansen aanpakken
Tot nu toe kwam de druk op eigenaren om windaandrijvingstechnologie te installeren echter vooral van grote bevrachters die hun uitstoot wilden verminderen, omdat hun langdurige commerciële relatie met eigenaren het beter mogelijk maakt om kosten en baten te delen.
Barden zegt dat het moeilijker is voor reders die actief zijn op de spotmarkten of met kortlopende charters, maar dat er wordt gewerkt aan een oplossing voor dit probleem van gesplitste prikkels. Instanties zoals het Global Centre for Maritime Decarbonisation werken aan een “pay as you save”-project en de BIMCO heeft een subcommissie, waar Barden zitting in heeft, die gaat kijken naar een kosten-baten retrofitting clausule voor tijdbevrachtingpartijen.
Lees het hele artikel van Mariska Buitendijk (aangeleverd door North Standard) op de site van SWZ Maritime.
Beeld: Grain de Sail.


