DuurzaamheidScheepsbouw & Techniek

’s Werelds eerste vrachtschip op waterstof

Het H2ESTIA-project is gericht op de ontwikkeling van ’s werelds eerste door vloeibare waterstof aangedreven, emissieloze stukgoedschip voor duurzaam bulktransport.

Een Nederlands publiek-privaat samenwerkingsverband leidt een baanbrekend initiatief om ’s werelds eerste door vloeibare waterstof aangedreven, emissieloze vrachtschip te ontwikkelen.

De Nederlandse Innovatie Maatschappij (NIM) leidt het H2ESTIA-project, dat tot doel heeft bulkgoederen te vervoeren op de meest duurzame brandstof die beschikbaar is. Ondersteund door het Nederlandse Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat, samen met belangrijke maritieme en technologische partners, richt het project zich op het ontwerpen, bouwen en demonstreren van een volledig op waterstof aangedreven vrachtschip voor operaties in de Noordzee.

Waterstofaandrijving
De operationele tijdlijn van het schip moet nog worden bevestigd, maar het zal worden beheerd door Van Dam Shipping. De kern van het H2ESTIA-project is het geïntegreerde waterstofaandrijvingssysteem, dat een nieuw ontwikkeld cryogeen waterstofopslag- en bunkersysteem omvat om de veilige behandeling van vloeibare waterstof bij extreem lage temperaturen te garanderen.

Een waterstofbrandstofcelsysteem, aangevuld met batterijen, zorgt voor de primaire voortstuwing en levert emissievrije energie. Het schip zal ook gebruik maken van windondersteunde voortstuwing en afvalwarmteterugwinningstechnologieën om de energie-efficiëntie te verbeteren en het waterstofverbruik te verminderen. Bovendien zal de digitale twintechnologie real-time monitoring, operationele optimalisatie en verbeterde veiligheidsmaatregelen mogelijk maken.

BSC

Windassist sponsor

Sander Roosjen, Chief Technology Officer bij het NIM, beschreef het initiatief als een mijlpaal voor de commerciële scheepvaart. “Door waterstoftechnologie te integreren met digitale innovatie bewijzen we dat emissievrije scheepvaart niet alleen een visie is – het is een haalbare realiteit,” zei hij.

Waterstofvaart opschalen
Het project moet de technologische en economische levensvatbaarheid van vrachtschepen op waterstof aantonen, zodat de weg wordt vrijgemaakt voor een bredere commerciële toepassing. Het wil ook belangrijke uitdagingen aanpakken, zoals de certificering van waterstofsystemen, risicobeheer en de opleiding van de bemanning, zodat de waterstoftechnologie veilig kan worden geïntegreerd in maritieme activiteiten.

Jan van Dam, CEO van Van Dam Shipping, benadrukte het belang van het bouwen van de noodzakelijke infrastructuur naast de ontwikkeling van schepen. “Parallel aan het H2ESTIA-project werken we aan het veiligstellen van toeleveringsketens en de vereiste bunkering en logistiek. Eén schip alleen genereert niet voldoende vraag, dus samenwerking in dit stadium is cruciaal om onze ambities waar te maken,” zei hij.

Bron: Project Cargo Journal

Windassist sponsor