DuurzaamheidZeilvracht

Sail Freight Business Handboek gepubliceerd

Het Center for Post-Carbon Logistics deelde onlangs een duidelijk en overtuigend overzicht van de staat van zeilvracht in de Verenigde Staten – en hoe deze opkomende sector de uitstoot aanzienlijk kan verminderen en tegelijkertijd de lokale economieën kan versterken.

Het Center for Post Carbon Logistics (CPCL) is een kleine non-profit die zich richt op het ontwikkelen, opleiden en bepleiten van de heropleving van kleine havens en kleine schepen, met name in het noordoosten van de VS. Hun focus is eenvoudig: vrachtwagens vervangen door korte vaart, waarbij zeilvracht het grootste emissiereductiepotentieel biedt vanwege de zware congestie en inefficiënties op regionale snelwegen.

Onderzoeksteam

Op dit moment is er in de VS slechts één actief zeilend vrachtschip – de schoener Apollonia. CPCL heeft het ecosysteem rond dit baanbrekende schip in kaart gebracht en een reproduceerbaar, concurrerend bedrijfsmodel ontwikkeld voor korte afstand, hoogfrequente vrachtroutes. Dit werk is gedocumenteerd in het Sail Freight Business Handbook (beschikbaar op ResearchGate).

Het Sail Freight Business Handbook is samengesteld door een team van drie Sustainable Innovation MBA (SI-MBA) afgestudeerden van de University of Vermont Grossman School of Business (UVM GSB). Het is ontworpen om lezers te voorzien van de fundamentele zakelijke analyse en route-identificatie-instrumenten om het doel van het Center te bereiken, namelijk een toename van de maritieme kusthandel in de Verenigde Staten die het hele jaar door vrijwel emissievrij is. Door de basisprincipes van bedrijfslogica, financiële analyse, koolstofuitstoot en criteria voor routeselectie te behandelen, geeft dit rapport de basis voor het bouwen van een kustvloot voor de korte vaart in het noordoosten van de VS met bijna-nul-uitstoot.

Stabiele kosten

Een belangrijk inzicht uit hun onderzoek: zeilvracht wint door kostenstabiliteit, niet door de goedkoopste optie te zijn. Terwijl de prijzen van vrachtwagens constant fluctueren, stelt de vaste kosten van zeilvrachtvervoerders in staat om een voorspelbaar jaarlijks tarief te bieden – iets waar bedrijven steeds meer waarde aan hechten.

Het onderzoek concludeert dat het gebruik van zeilschepen onder de 500 Bruto Ton (GT) de optimale aanpak is voor de zeilvrachtindustrie, met een focus op lokale routes waar een kostenleider of kostenstabilisatiestrategie kan worden gebruikt om te concurreren met vrachtvervoer.

Het team heeft routes geïdentificeerd waar zeilvracht al kan concurreren, of zelfs de leiding kan nemen, op prijs. Voorbeelden zijn Boston-Provincetown en New Bedford-Martha’s Vineyard, waar zeilvracht de kosten bijna kan halveren en tegelijkertijd honderden tonnen CO₂ per jaar kan verwijderen.

BSC

Windassist sponsor

Tijdlijn en schaalvergroting

Om deze beweging uit te breiden, ontwikkelt CPCL:

  • Een microcontainersysteem ter grootte van een pallet voor logistiek tussen schepen en fietsen
  • Modulaire haveninfrastructuur voor kleine kustgemeenschappen
  • Een reeks open-source zeilvrachtschepen (gepland voor 2027)
  • Sail freight trainingscurricula en een nationale “Vier A’s” bewustwordingscampagne

Er tekent zich een duidelijke tijdlijn af: prototypes van microcontainers in 2024-25, uitgebreide ontwikkeling in 2026 en de eerste nieuwe open-source schepen op het water in 2027 – als de financiering het toelaat.

Conclusie

Het Handboek concludeert dat zeilvracht concurrerend kan zijn in de transportsector in het noordoosten van de VS, zolang het technisch compatibel is met bestaande transportsystemen. Het selecteren van routes, het afstemmen van capaciteit en een strategie die past bij de economische en geografische omgeving van een route zijn cruciaal voor succes. Het hebben van meerdere routes met verschillende winstgevendheid die allemaal onder één overkoepelend bedrijf vallen om marginale routes te subsidiëren wordt ook aanbevolen als een manier om snel een regionaal zeilvrachtnetwerk uit te breiden.

Het handboek kun je hier downloaden in pdf.

Bronnen: CPCL en Peggy Engelmann.

Windassist sponsor