DuurzaamheidSailtraining

Sea Rangers laten nieuw schip tewater

Koningin Máxima doopt woensdag 2 april het nieuwe 23 meter lange zeilschip van de Sea Ranger Service Rotterdam. Dit zeilschip is in zelfbeheer gebouwd op drie verschillende werven en gaat offshore werk verrichten.

‘We wilden een zeilend offshoreschip bouwen en dat bestond nog niet’ vertelt oprichter Wietse van der Werf van de Sea Ranger Service.

Koninging Maxima (RVD)

Het dertig ton wegende schip is 23 meter lang en kostte ongeveer 1,25 miljoen euro en is gefinancierd na een goed businessplan met leningen. ‘Wij gaan dit terugverdienen met offshore opdrachten. We zijn geen goed doel en krijgen geen subsidies of fondsen, we richten ons echt op betaald werk.’ De diepgang is 2,4 meter, de waterverplaatsing is 38 ton. Aan boord staat een John Deere 125 pk-motor die aan alle emissie-eisen voldoet. ‘Die gebruiken we zo min mogelijk

Na de doop op woensdag worden meerjarige contracten met het Havenbedrijf Rotterdam en de Koninklijke Marine ondertekend. ‘Wat we precies gaan doen kan ik nog niet gekend maken. We gaan in ieder geval zorgen dat jongeren vanuit ons kunnen doorstromen naar de marine.’

Carrière

De Sea Ranger Service heeft als doel kansarme jongeren een toekomst te bieden in de maritieme wereld. Alle kandidaten doorlopen eerst een intensief negendaags bootcamp, begeleid door oud-militairen, waarna geselecteerden een betaalde functie krijgen voor één jaar. Ze behalen hun vaarbevoegdheid STCW Rating Deck en bouwen vaardagen op. ‘We koppelen ze daarna aan werkgevers, waardoor ze een vaste baan krijgen, bijvoorbeeld ergens aan boord. Bijna 100 jongeren hebben op deze manier een maritieme baan gevonden. Dat is heel breed, zoals een baan in de offshore, in de haven, bij een duikschool of een waterschap.’

Werk

SRS-CEO Wietse van der Werf

Het schip is volgens Van der Werf heel spartaans gebouwd als echt werkschip. ‘Dit is geen jacht met een mooi teakdek, het is gewoon van staal. Op het achterdek hebben we ook een groot luik, waar specifieke apparatuur die we op zee gebruiken aan boord getakeld kan worden. Dat gaat dan naar een werkruimte.’ Aan boord zijn klimaat-meetapparatuur, een sonar voor hydrografisch onderzoek en drones voor in het water en de lucht.

Het schip heeft een slanke rompvorm en is gebouwd om snel te kunnen zeilen met een topsnelheid van 10 knopen. Ze heeft twee lichtgewicht carbon masten van 24 meter hoog en zeiloppervlak van 300 vierkante meter in ruime wind.

Ontwerp

Het ontwerp van het schip kwam van Dykstra naval architects. De kiel is gebouwd in Amsterdam bij scheepsbouwer Mirko Hoette, de afbouw was deels bij Altena in Raamsdonkerveer en bij Boelen Marine in Hardinxveld-Giessendam was de aftimmering van onder andere de kajuiten en alle technische installaties. De lichtgewicht carbon masten komen van Seldén Mast. In totaal waren twaalf partners betrokken die vrijwel allemaal korting gaven, gezien de sociale en duurzame impact van het project.
De volle bemanning bestaat uit vier professionele bemanningsleden en vier Sea Rangers. Voorin is een hut voor vier Sea Rangers, bij de machinekamer zijn twee hutten voor de kapitein, stuurman en de matrozen. ‘We kunnen als dat moet twee weken op zee blijven met een bemanning van acht personen. Om het schip te kunnen zeilen zijn minimaal drie bemanningsleden nodig.’

WASP EZS

Windassist sponsor

Opdrachten

De afgelopen zes jaar heeft Sea Ranger Service 20 offshore-opdrachten voor de overheid en vier commerciële opdrachten uitgevoerd. Dat gebeurde met de 24 meter lange SV Fantastiko, een zeilschip dat zij charterden voor dit werk. ‘Wij monitoren maritiem erfgoed op zee, we houden in de gaten of de historische beschermde scheepswrakken niet illegaal geborgen worden. We varen dan patrouilles, we hebben meerdere malen duikers betrapt.’

Het nieuwe schip gaat betaalde lichte offshore opdrachten uitvoeren. ‘We hebben vorig jaar voor het Britse The Crown Estate natuurmetingen uitgevoerd op de Keltische zee. Ze gaan daar het grootste Britse offshore windpark op zee bouwen. We brachten onder andere de walvispopulatie in beeld. Wij werden ingehuurd omdat we zeilend werken, maar ook omdat we jongeren uit kustgebieden een baankans bieden.’

Ander werk bestaat uit klimaatmetingen voor Rijkswaterstaat op zee. Dat gaat onder andere om het nemen van specifieke watermonsters, die later in een lab worden getest op bepaalde waardes. Voor de ILT controleerden de Sea Rangers meerdere keren met drones of containers goed vastgesjord zijn bij grote schepen. ‘Wij konden zo helpen om de toezichtcapaciteit van de ILT te vergroten.’

Zo’n honderd partijen werken mee aan het schip en de missie van de Sea Rangers Service. ‘Aan het nieuwe schip werkten minstens 15 partners mee, de jongeren komen bij ons via verschillende organisaties, defensie werkt mee met het bootcamp, we hebben opdrachtgevers en toekomstige werkgevers voor de rangers.’

Het schip gaat de komende maanden proefvaren, vanaf 2026 wordt het schip ingezet voor offshore opdrachten. De naam van het schip wordt bekendgemaakt bij de doop. ‘Nee, ik ga nog niks verklappen, ook geen hints geven’, lacht Van der Werf.

Lees het hele artikel van Tessa Heerschop in de Schuttevaer.
Kopfoto: De nog niet verder onthulde romp van het nieuwe schip.

Windassist sponsor