Vier VentoFoils op Deense tanker
Econowind heeft met succes vier 16 meter lange VentoFoils geïnstalleerd aan boord van de chemicaltanker M/T Jutlandia Swan, van de Deense rederij Uni-Tankers. Dat is de vierde windondersteunde tanker al.
De ATEX-gecertificeerde windassistentiesystemen werden in slechts vier dagen tijd geïnstalleerd in de haven van Rotterdam.
De installatie markeert een nieuwe belangrijke stap in de groeiende acceptatie van windondersteunde voortstuwingstechnologie voor tankers. Met meer dan 130 verkochte VentoFoils blijft Econowind zijn aanwezigheid in de commerciële vloot uitbreiden en praktische oplossingen bieden die de uitstoot verminderen en scheepseigenaren helpen te voldoen aan de steeds strengere regelgeving.
“Dit is de vierde tanker die met VentoFoils vaart”, zegt Chiel de Leeuw, Chief Commercial Officer bij Econowind. “Het laat zien hoe onze zuigvleugeltechnologie aan populariteit wint in het tanksegment. Dankzij onze ervaring en ATEX-goedgekeurde systemen weten we wat er nodig is voor deze schepen. We zijn er trots op dat we Uni-Tankers kunnen ondersteunen bij deze belangrijke stap.”
De M/T Jutlandia Swan is een tanker van 124 x 20 meter. Geïnspireerd door een vergelijkbare opstelling op een Chemship-pakket tanker zag Uni-Tankers een kans om windvoortstuwing toe te passen op een van hun eigen schepen, in lijn met hun ambities om hun activiteiten koolstofarm te maken.
Het project werd vooraf zorgvuldig voorbereid. Tijdens een geplande droogdokbeurt in Turkije werden de funderingswerkzaamheden uitgevoerd. Zodra het schip in Rotterdam aankwam, verliep het inbedrijfstellingsproces bij Rotterdam Offshore Group (ROG) vlot, wat onderstreept hoe gemakkelijk VentoFoils in operationele workflows kan worden geïntegreerd.
Het systeem wordt momenteel geclassificeerd door Bureau Veritas en zal naar verwachting sterke prestaties leveren: een verbetering van 10% in EEXI en een bijdrage van 3% aan de naleving van FuelEU Maritime. Dit maakt de businesscase niet alleen technisch haalbaar, maar ook economisch aantrekkelijk.
“Windondersteunde scheepsvoortstuwing heeft duidelijk potentieel, maar de werkelijke waarde ervan hangt af van hoe goed het in de dagelijkse activiteiten kan worden geïntegreerd. Nu kunnen we testen hoe deze zeilen zich op zee gedragen, wat ze betekenen voor de brandstofefficiëntie en hoe de bemanning er in de praktijk mee kan werken”, aldus Kristian Larsen, technisch directeur bij Uni-Tankers.
Aangezien wind een belangrijke pijler is in de decarbonisatiestrategie van Uni-Tankers, zal de M/T Jutlandia Swan nu dienen als testcase voor de integratie van op zuigkracht gebaseerde windvoortstuwing in de dagelijkse tankeractiviteiten.
Bron: Xindemaritimenews.
Beeld: Econowind


