Ville de Bordeaux bespaart 560 ton brandstof met wind
Het Spaanse bound4blue’s eSAIL® meldt dat zijn windaandrijvingstechnologie aanzienlijke brandstofbesparingen heeft opgeleverd op het ro-ro-schip Ville de Bordeaux van Louis Dreyfus Armateurs (LDA), volgens de resultaten van een onafhankelijke beoordeling.
Het schip, dat onderdelen van Airbus tussen Europa en de Verenigde Staten vervoert, realiseerde een gemiddelde dagelijkse brandstofbesparing van 1,7 ton over een periode van 12 maanden na de installatie van drie 22 meter lange bound4blue-zuigzeilen in 2024. De installatie was de eerste installatie van het bedrijf in de roll-on/roll-off (ro-ro) sector en de derde in totaal.
Bureau Veritas Solutions Marine & Offshore (BVS), onderdeel van de Bureau Veritas Group, bevestigde een jaarlijkse besparing van 568 ton brandstof en 2.181 ton CO2-uitstoot (Well-to-Wake), met een piek in de dagelijkse brandstofbesparing van maar liefst 5,4 ton.
“We zijn erg blij dat dit schip zulke dagelijkse besparingen realiseert,” aldus David Ferrer, CTO van bound4blue. “Deze resultaten laten zien hoe bestaande schepen – en niet alleen nieuwbouwschepen die zijn ontworpen voor energie-efficiëntie en windaandrijving – deze schone, hernieuwbare en toegankelijke energiebron kunnen benutten.”
Het bedrijf merkt op dat de resultaten van de Ville de Bordeaux bijzonder opmerkelijk zijn, omdat ze zijn behaald zonder gebruik te maken van weersroutes en zonder rekening te houden met de regelgevende voordelen van het gebruik van windaandrijving.
Mathieu Muzeau, Managing Director Transport & Logistics bij LDA, merkte op: “Het is enorm bevredigend om te zien hoeveel besparingen deze vroege toepassing heeft opgeleverd, terwijl de behaalde prestaties ook opmerkelijk waren – met een verhoging van de vaarsnelheid – evenals de eenvoud van de bediening.”
Bron & beeld: bound4blue.


