Voorbereiding van de eerste installatie van een vleugelzeil op Tirranna
Het RoRo-schip Tirranna van Wallenius Wilhelmsen is een stap verder op weg naar het eerste Oceanbird Wing Sail: de dekbevestiging is gemonteerd.
De elf partners in het door de EU gefinancierde Orcelle Horizon-project bekijken wind als hoofdvoortstuwing vanuit een 360-graden perspectief. Dit project is een voortzetting van verschillende eerdere projecten en combineert verbeteringen aan simulatie raamwerken en vleugelsystemen door de ontwikkeling van twee fysieke demonstratieschepen te ondersteunen. Beide RoRo-schepen zijn eigendom van Wallenius Wilhelmsen en zijn bedoeld om auto’s en andere vracht met aanzienlijke emissiereducties over de hele wereld te vervoeren.
Zeil zetten
Het eerste deelproject is een retrofit met één vleugel op het schip Tirranna. Het is de bedoeling dat het in 2025 in gebruik wordt genomen en onze ervaring met hiermee zal worden gebruikt voor verder onderzoek en ontwikkeling. Tirranna wordt gevolgd door een nieuwbouwschip met meerdere vleugels, Orcelle Wind. Dit baanbrekende schip, dat in 2028 in de vaart komt, streeft naar een efficiëntiewinst van 50 procent ten opzichte van conventionele schepen in de reguliere scheepvaart.
Aanpassingen voor een retrofit met één vleugel
Tirranna, ons eerste demonstratieschip, ligt bij IMC Shipyard in Zhoushan, China voor onderhoud. Ze ondergaat momenteel kritieke aanpassingen ter voorbereiding op de installatie van de eerste vleugel.
Het aanpassingsproces van Tirranna verloopt volgens plan en zal naar schatting eind juni voltooid zijn. Voorafgaand aan het aanmeren is er uitgebreid werk verricht, waaronder planning met de werf, voorbereiding van alle ontwerpdocumentatie (bijv. sterkte- en vermoeiingsanalyses) door onderaannemer Delta Marin en het verkrijgen van klassegoedkeuring van DNV. Dit werk is cruciaal geweest voor een optimale oplossing met betrekking tot staalgewicht en ladingverlies en geeft ook waardevol inzicht door de voortzetting van de Orcelle Wind.
De lopende fase van het project is cruciaal omdat het Tirranna voorbereidt op de komende installatie van de Wind Propulsion Unit (WPU) die gepland staat in Europa tijdens het eerste kwartaal van 2025.
De Tirranna proefopstelling
Als eerste schip dat deze op maat gemaakte aanpassing ondergaat, dient Tirranna als testbed voor baanbrekende technologie. Met een lengte van 230 meter en een capaciteit van ongeveer 8000 auto’s is ze het perfecte schip om het RoRo-segment voor te bereiden. De inzichten die met deze installatie worden opgedaan, zullen een belangrijke rol spelen bij het verfijnen van het ontwerp en de prestaties van de WPU, waardoor de weg wordt vrijgemaakt voor de implementatie ervan op het tweede demonstratieschip, Orcelle Wind.
In tegenstelling tot Tirranna zal Orcelle Wind een nieuwbouwschip zijn dat geoptimaliseerd is voor wind als hoofdvoortstuwing en dat de volgende generatie van duurzame scheepvaart vertegenwoordigt.
Bron: orcelle.eu


