WASP

Wettelijke erkenning van WASP als verduurzamingsoptie

In Frankrijk wordt gewerkt aan wettelijke erkenning van windondersteuning als middel om de scheepvaart koolstofarm te maken. Een recent voorstel daarvoor is nu ingediend bij de Franse Nationale Assemblee.

Het voorstel wordt ingediend door zestig parlementsleden van verschillende fracties. Het telt acht artikelen en geeft een juridische definitie van zeilschepen voor de koopvaardij, herstelt de vrijstelling van sociale lasten voor deze schepen, wijzigt de regeling voor groene extra afschrijvingen en wijst een deel van de inkomsten uit de Europese koolstofmarkt voor de scheepvaart toe aan de financiering van de decarbonisatie van het zeevervoer, zoals besproken tijdens de laatste Interministeriële Commissie voor de Zee.
Het voorstel integreert ook door wind aangedreven schepen in het toepassingsgebied van energiecertificaten en voert een specifieke accijnsregeling in voor producten die onder zeil worden vervoerd, om de landbouw- en overzeese sectoren aan te moedigen gebruik te maken van deze vervoerswijze.

Vier speerpunten

Het wetsvoorstel, dat nu de volgende fase ingaat om als wet te worden aangenomen en wordt gesteund door tientallen belanghebbenden uit de maritieme sector, stelt het volgende voor:

  • windvoortstuwing officieel erkennen als een strategisch middel in de maritieme transitie;
  • fiscale zekerheid bieden voor investeringen in windaangedreven schepen;
  • financiering mobiliseren uit de koolstofmarkt en energiebesparingscertificaten;
  • een duidelijke en langetermijnvisie bieden voor de Franse windvoortstuwingssector.

Het pact, dat aanvankelijk ondertekend werd in de laatste dagen van maart 2024, is bedoeld om de productie en toepassing van windvoortstuwing te bevorderen en te versnellen. Het initiatief heeft tot doel de industriële implementatie van windvoortstuwingssystemen in het maritieme vervoer te vergemakkelijken, met als doel 30 % van het wereldwijde marktaandeel te veroveren met in Frankrijk geproduceerde WAPS-technologieën.
Het voorstel werd namens de regering ondertekend bij Chantiers de l’Atlantique door Roland Lescure, staatssecretaris voor Industrie en Energie, en Hervé Berville, staatssecretaris voor de Zee en Biodiversiteit.

Hoeksteen van beleid

Zoals bekend is het belangrijkste doel dat Frankrijk met dit pact nastreeft, het verminderen van de CO2-impact van logistieke stromen, met inbegrip van de maritieme sector. Als een onmiddellijk beschikbare route naar klimaatneutraliteit wordt windenergie (of windvoortstuwing) erkend als een “onvervangbare” schakel in de decarbonisatieketen van het land, waardoor emissiereducties van 5% tot 80% mogelijk worden.
Daarom hebben maritieme belanghebbenden de huidige koers van Frankrijk op het gebied van windenergie met open armen ontvangen en beschouwen zij het pact voor windvoortstuwing als een ‘hoeksteen’ van het beleid.

Shiptron

Windassist sponsor

De verantwoordelijken achter het WISAMO Michelin-project en de Association Wind Ship hebben echter benadrukt dat er bepaalde stappen moeten worden genomen om de wet in praktijk te brengen, waarvan de belangrijkste is dat er dringend actie moet worden ondernomen om regeringsfunctionarissen en parlementsleden aan te sporen de wet goed te keuren.

Volgens de International Wind Ships Association kende Frankrijk alleen al in 2024 een enorme toename van het gebruik van WAPS, met een vloot van elf grote vrachtschepen en vier nieuwbouwschepen die tegen het einde van het jaar aan de vloot werden toegevoegd. Op dat moment werd benadrukt dat er in totaal 15 schepen met windvoortstuwingssystemen in aanbouw waren.

Bronnen: Offshore-energy.biz, Meretmaritime.
De originele petitie is hier te lezen.
Beeld: Windship.

Windassist sponsor