WHISPER: concepten voor optimale windvoorstuwing
‘Whisper’ is een project met als doel de uitstoot van de maritieme sector te verminderen. Een consortium van dertien Europese partners ontwikkelt retrofit-concepten voor geoptimaliseerde windvoortstuwingssystemen. Gehoopt wordt op een brandstofbesparing van ca. 30%.
In een recente publicatie in het Journal of Sailing Technology presenteert het projectteam de nieuwste conceptontwerpen. Deze zijn gebaseerd op een Panamax-bulkcarrier en een 1000 TEU containerfeeder. De beoogde brandstofreductie wordt gerealiseerd met een combinatie van Oceanwings-vleugelzeilen, zonnepanelen en een Savonius-windturbine. Onderwerpen van onderzoek waren onder meer: de verwachte besparingen, de impact van de vleugels op zowel haven- als zeeoperaties, en welke configuratie het meest effectief zou zijn.
Verticaal intrekbare vleugels
Voor de bulkcarrier is gekozen voor een relatief conventioneel ontwerp waarbij, afgezien van de installatie van de systemen, het silhouet weinig verandert. De vleugels kunnen worden neergevouwen wanneer omstandigheden een vrij dek vereisen, bijvoorbeeld tijdens laad/los operaties of voor het zicht, dit wordt ook toegepast bij, onder andere, suction wings. De containerfeeder heeft een meer opvallend ontwerp met de brug voorop en extra aandacht voor aerodynamica en zichtlijnen. Opvallend is hier dat de vleugels verticaal intrekbaar zijn. Dit is een ongebruikelijke toepassing: dergelijke concepten zijn eerder voorgesteld maar vooralsnog nooit gerealiseerd. De operationele voordelen maken het echter interessant.
Zeilen leveren grootste besparing
De prestaties van de concepten zijn theoretisch geëvalueerd op basis van onder andere globale windcondities, aangevuld met routegegevens die door partners in het consortium zijn aangeleverd. De voorspellingen laten aanzienlijke besparingen zien, waarbij de grootste door de zeilen geleverd wordt. Hoewel dit nog uitsluitend theoretisch is, geeft het projectteam aan dat real-world trials een volgende stap zijn om deze resultaten te verifiëren.
Meerdere studies
Het gebruik van conceptstudies binnen projectconsortia is niet ongebruikelijk. In Duitsland lopen bijvoorbeeld de projecten Rasant en Flettnerfleet, eveneens gedragen door samenwerkingen tussen diverse maritieme partners. Hoewel daar ook verschillende onderzoeksinstituten bij zijn betrokken, is de insteek vergelijkbaar. Dergelijke studies dragen bij aan verdere onafhankelijke ontwikkeling van windvoortstuwing en scheepsontwerp optimalisatie, zodat deze niet alleen zo duurzaam mogelijk zijn, maar ook economisch uit kunnen.
Bronnen: Whisperenergy, Onepetro, Rasant en Flettnerfleet, met dank aan Pablo Albers.


