Windondersteuning vraagt om andere kijk op scheepvaart
Wind is een goed alternatief voor fossiele brandstof in de scheepvaart, maar vraagt om een andere benadering. Dat bleek tijdens het symposium The Future of Sail op de EOC-Traditionele Schepen Beurs op zondag 10 november in Den Helder.
Het symposium werd georganiseerd door de Enkhuizer Zeevaartschool, het Fair Winds Collective (FWC) en oud-leerlingenvereniging DwarsTuig.
Windondersteuning is een duidelijke trend in de zeescheepvaart, maar volgens directeur Cosmo Wassenaar van de Enkhuizer Zeevaartschool, ontbreekt veelal de kennis die op zeilschepen essentieel is. De Zeevaartschool neemt initiatieven om hierin verandering te brengen. Wassenaar: ‘Wij hebben de stichting Fair Winds Collective opgericht die initiatieven die met de zeilvaart te maken hebben bevordert en helpt. Zoals het vervoeren van vracht onder zeil. Er wordt in de reguliere scheepvaart niet met een meteorologische blik gekeken naar de planning en routing van een schip. Het schip moet gewoon zo snel mogelijk van A naar B.’
Maar als de scheepvaart optimaal wil profiteren van de mogelijkheden die de wind biedt, moet de sector af van deze manier van routeren. ‘Dit proberen we vanuit het onderwijs er al in te brengen. Dan bedoel ik de kennis en passie om gebruik te maken van wind in de voortbeweging. Dat maakt het varen volgens mij ook veel leuker.’
Pioniers
Verschillende voorbeelden van succesvolle initiatieven kwamen langs. Zo ging Gerard Dijkstra, pionier in zeiltechnologie, samen met Jorne Langelaan en Jeremy Fouriaux van EcoClipper en nautisch ingenieur Martin Rossander in gesprek over de praktische en technische uitdagingen op weg naar wind-assisted vrachtvaart. En Rens Groot van Econowind demonstreerde de werking van de innovatieve Ventofoils die het bedrijf ontwikkelde om de wind te benutten aan boord van moderne motorschepen en zo de CO2-uitstoot drastisch te verminderen.
Wassenaar: ‘Begin deze eeuw was er al een zogenaamd windschip in de vaart. Maar dit project is vakkundig gesaboteerd door dit schip in te zetten in een branche waarin je een “window of arrival” hebt van 1,5 tot 2 uur. Zo’n strakke planning werkt natuurlijk niet met een windschip. Dat proberen we scheepseigenaren nu bij te brengen. Sowieso passen we het al toe in onze opleiding en we nodigen scheepseigenaren ook uit om de module Wind Assisted Ship Propulsion te volgen. Ik denk dat als 20% van de scheepseigenaren hier actief mee bezig gaat, het balletje wel gaat rollen. Maar het heeft tijd nodig.’
Lees dit artikel van Anke Haadsma in de Schuttevaer (alleen voor abonnees).
Foto: het panel met (vlnr) Jorne Langelaan, Gerard Dijkstra, Jeremy Fournieux, moderator Peter Fokkens en op het scherm Martin Rosander.


