WISAMO Windwings voor een duurzamere toekomst
WISAMO van Michelin is een opblaasbaar, intrekbaar en geautomatiseerd vleugelzeil. Hoewel het niet bedoeld is om de motoren van schepen volledig te vervangen, verlicht het hun lading en vermindert het hun afhankelijkheid van brandstof.
Volgens Michelin, het bedrijf dat het ontwerp heeft gemaakt, is het doel om de koolstofuitstoot met 20% te verminderen voor bestaande schepen en met 50% voor nieuw gebouwde modellen. “Het is een revolutionair ontwerp dat gebruik maakt van de wind – een gratis, universele en onuitputtelijke bron van voortstuwing,” zegt Gildas Quemeneur, uitvoerend directeur van WISAMO. “Decarbonisatie-oplossingen moeten in veel verschillende vormen komen. WISAMO – de naam is een combinatie van de woorden vleugel, zeil en mobiliteit – is een belangrijke innovatie die de maritieme industrie kan helpen haar ambitieuze doelen te bereiken.”
Getest door Desjoyeaux
WISAMO werd als oplossing geïntroduceerd tijdens Michelin’s 2021 Movin’On World Summit for Sustainable Mobility, een forum van meer dan 5.000 publieke en private belanghebbenden die de uitdagingen van duurzaam vervoer willen oplossen. Michelin’s ingenieurs begonnen later dat jaar met het testen van WISAMO op het jacht van de Franse zeilkampioen Michel Desjoyeaux.
Na feedback van Desjoyeaux begon Michelin met het testen van een tweede prototype op het ro-ro-schip MN Pelican van de Compagnie Maritime Nantaise. De routes van het schip omvatten de Golf van Biskaje, berucht om zijn ruwe zeeën en sterke winterwinden. De robuuste WISAMO van Michelin heeft deze omstandigheden goed doorstaan en de kapitein en bemanning van de Pelican zeggen onder de indruk te zijn van de efficiënte werking.
Ontworpen voor de toekomst
In tegenstelling tot een traditioneel zeil, dat een plat oppervlak heeft, is WISAMO van Michelin opblaasbaar, waardoor de mechanische spanning afneemt en de duurzaamheid toeneemt. Wanneer de omstandigheden geschikt zijn om de wind te vangen, vullen kleine ventilatoren in het zeil het met lucht terwijl een telescopische mast het hoog boven het dek hijst. Als het schip terugkeert naar de haven, onder een brug doorvaart of te maken krijgt met een windkracht van meer dan 55 knopen, zakt de mast en loopt het zeil leeg tot nette plooien boven het dek.
Deze acties worden digitaal en automatisch uitgevoerd, waarbij sensoren de optimale instellingen bepalen voor soepel en efficiënt zeilen. Het zeil is eenvoudig te installeren en te bedienen en kan worden gebruikt door zowel commerciële schepen als pleziervaartuigen.
“Het WISAMO vleugelzeil heeft een van de breedste windgebruiksbereiken op de markt, met bewezen effectiviteit op veel zeilpunten. Het is bijzonder efficiënt aan de wind,” aldus Gildas Quemeneur.
Terwijl het huidige model van WISAMO van Michelin 1.076 vierkante voet meet, ontwikkelt Michelin een grotere versie die 8.611 vierkante voet bereikt. Grote containerschepen kunnen wel zes van de grote zeilen gebruiken. De eerste commerciële leveringen staan gepland voor 2026.
Michelin schat dat de WISAMO zichzelf in ongeveer vijf jaar zal terugverdienen. Daarna zal het gedurende de hele levenscyclus extra besparingen blijven opleveren.
Lees het hele artikel op de website van Business Insider.


