DuurzaamheidZeevaart

Zonnepanelen voor zeeschepen

Het Nederlandse Wattlab, specialist in maritieme zonne-energie, heeft zijn SolarDeck voor de zeevaart geïntroduceerd. SolarDeckwerkt met op het dek gemonteerde zonnepanelen die een aanzienlijke vermindering van het brandstofverbruik en de CO2-uitstoot opleveren.

Wattlab, opgericht in 2017, heeft zich de eerste jaren van zijn bestaan gericht op de binnenvaart met zijn Solar Flatrack. Dit is een modulair zonne-energiesysteem dat bestaat uit verplaatsbare en stapelbare geïntegreerde zonnepanelen en omvormers. Tot nu toe zijn de SolarHatches van Wattlab op meer dan 25 binnenvaartschepen geïnstalleerd.
Met als doel de brandstofkosten voor reders van zeeschepen te verlagen en de verdere decarbonisatie van de maritieme sector te bevorderen, breidt Wattlab nu uit naar de zeevaart met SolarDeck.

Twistlock-bevestigingen

“Bij het ontwerp van SolarDeck hebben we altijd de eisen van de reder voorop gesteld. We weten dat ‘tijd geld is’. Daarom kan het SolarDeck in een mum van tijd worden geïnstalleerd met behulp van container twist lock-bevestigingen. Het heeft ook geen invloed op de normale laad- en losprocedures”, aldus Bo Salet, CEO van Wattlab.
Hij voegt eraan toe: “We weten echter ook – vooral voor eigenaren van vrachtschepen – dat ‘ruimte geld is’. Bij een deklading zoals offshore windturbinebladen kan de bemanning van het schip het SolarDeck in een 20-voetscontainer opbergen, waardoor het dek vrij blijft voor lading.”

TNO en Vertom

De Vertom Anette werd op 10 april 2025 tewater gelaten bij Thecla Bodewes Shipyards in Kampen.

SolarDeck heeft zijn sporen verdiend: in samenwerking met de Nederlandse Organisatie voor Toegepast Natuurwetenschappelijk Onderzoek TNO en de internationale rederij Vertom heeft Wattlab de afgelopen achttien maanden het nieuwe systeem ontwikkeld en getest aan boord van Vertoms 7280-DWT-drogeladingschip Anette, in een project dat medegefinancierd wordt door het Just Transition Fund van de Europese Unie. De resultaten van de testfase zijn positief.

“De testresultaten tonen aan dat SolarDeck goed presteert in de zwaardere omstandigheden – qua zoutgehalte en ruigere zee – van de kustvaart. Omdat zout water vrij uit de zonnepanelen kan wegvloeien, is er geen kans op zoutkorstvorming.

Daardoor genereert SolarDeck het verwachte vermogen“, legt Salet uit. ”Bovendien is het systeem robuust genoeg om zowel stormen als de gebruikelijke dagelijkse activiteiten aan boord van een zeevrachtschip te weerstaan, terwijl de veiligheid te allen tijde gewaarborgd blijft.”

WASP EZS

Windassist sponsor

Brandstof- en emissiereducties

Op basis van de testresultaten (de Vertom Anette is 119 meter lang en 14 meter breed) voorspelt Wattlab een vermindering van 20 MT brandstof en 68 MT CO₂-uitstoot per jaar voor dit type kustvaarder. Deze cijfers zijn aanzienlijk genoeg om een significante impact te hebben op de EEXI- en CII-scores van een reder, naast de potentiële besparingen via de FuelEU Maritime- en EU ETS-regelgeving. Merk op dat voor grotere schepen de efficiëntiewinst ook (veel) groter is.

“We zijn verheugd om SolarDeck te introduceren in de zeescheepvaart – om scheepseigenaren te laten zien wat dit systeem voor hun activiteiten kan betekenen”, concludeert Salet. “SolarDeck is niet alleen een groene upgrade. Met een terugverdientijd van drie tot vijf jaar is het een slimme investering.”

JTF-fonds

Het proefproject SolarDeck van Wattlab is medegefinancierd door het Just Transition Fund (JTF) van de Europese Unie. Het JTF is een nieuw instrument van het cohesiebeleid 2021-2027, als eerste pijler van het mechanisme voor een rechtvaardige transitie in het kader van de Europese Green Deal, die tot doel heeft de EU tegen 2050 klimaatneutraal te maken.

Bron: Mariska Buitendijk op SWZ-Maritime.
Beeld: De Vertom Anette is uitgerust met het SolarDeck.

Windassist sponsor