WASP

Subsidieverhoging voor windvoortstuwing

Het Britse GT Wings heeft £225.000 subsidie gekregen van het Smart Shipping Acceleration Fund van het Britse ministerie van Transport. Het project rict zich op het integreren van geavanceerde zelflerende regelsystemen in vleugelzeilen.

De subsidie ondersteunt een vijf maanden durend project om de technologie van de AirWing – een stijf vleugelzeil – te verbeteren.
In samenwerking met de Universiteit van Bath en Carisbrooke Shipping wil het project geavanceerde zelflerende controlesystemen integreren in de AirWing, waardoor de prestaties in realtime worden geoptimaliseerd en het aanpassingsvermogen aan veranderende windomstandigheden wordt verbeterd.
GT Wings is opgericht in 2021 en heeft eerder al 4 miljoen pond aan financiering verkregen via de Clean Maritime Demonstration Competition Rounds 2 en 4. De AirWing-technologie maakt gebruik van gepatenteerde grenslaagcontrole om stuwkracht te genereren met behoud van een minimale dekvoetafdruk.

AI wordt cruciaal

Deze subsidie maakt deel uit van het UK SHORE programma, een initiatief van 206 miljoen pond om de Britse maritieme sector koolstofvrij te maken.
George Thompson, CEO van GT Wings, benadrukte het belang van het project voor het terugdringen van de maritieme uitstoot van broeikasgassen. Dr. Nathan Sell van de Universiteit van Bath merkte op dat zelflerende en adaptieve controlesystemen cruciaal zijn voor de verduurzaming van de scheepvaart.
Van het project wordt verwacht dat het bijdraagt aan economische groei en het creëren van banen, terwijl het de commercialisering van de AirWing-technologie bevordert. Er zal een plan worden ontwikkeld om het zelflerende AirWing-besturingssysteem in te zetten op een schip van Carisbrooke Shipping, wat mogelijk zal leiden tot een bredere toepassing.

BSC

Windassist sponsor

Bron: Riviera News.
Beeld: GTWings.

Windassist sponsor