DuurzaamheidScheepsbouw & Techniek

Klimaatneutraal cruiseschip in de maak

Swap2Zero van Ponant Explorations heeft twee subsidies ontvangen, scheepswerven voor het contract geselecteerd en een AiP van Bureau Veritas gekregen voor een emissievrij cruisschip dat in 2030 van stapel moet lopen.

Het was een uitdagende weg om hier te komen. Mathieu Petiteau, directeur nieuwbouw bij Ponant Explorations, vertelt: “Sinds eind 2023 zijn we in gesprek met verschillende scheepswerven om een beschikbare plek te vinden en een indicatie te krijgen van de prijs van het schip. We hebben een gedetailleerde technische specificatie en een offertepakket opgesteld. We hebben prijsindicaties ontvangen van grote scheepswerven en waren geschokt omdat de prijzen sinds Covid met ongeveer 80% zijn gestegen. Na die eerste kostenramingen hebben we geprobeerd meer inzicht te krijgen.”

Volgeboekte werven

De Franse cruisemaatschappij kreeg nog een andere hindernis te nemen: de belangrijkste scheepswerven in Europa zijn volgeboekt met grote schepen tot 2033 en 2034. “Ze zijn meer geïnteresseerd in grote schepen om het risico te beperken en hun dokken beter te benutten. Dit heeft ons ertoe aangezet om andere scheepswerven in Europa te zoeken die zich aanvankelijk niet op cruises richtten,” aldus Petiteau.

EU-subsidie

Sinds deze eerste tegenslagen is het project in een stroomversnelling gekomen. De Europese Commissie heeft het project geselecteerd voor haar innovatiefonds, wat een steun oplevert van € 40 miljoen. Swap2Zero heeft ook financiële steun gekregen van de Franse regering en de Franse openbare investeringsbank in het kader van het nationale subsidieprogramma France 2030.

Bovendien heeft Ponant Explorations scheepswerven in Finland, Duitsland, Portugal en Italië gevonden die bezig zijn met prijsramingen.
Het bedrijf rondt momenteel de conceptontwerpfase af, staat op het punt om met het basisontwerp te beginnen en streeft ernaar om begin 2026 een contract met een scheepswerf te ondertekenen.

Aero- en hydrodynamica

Petiteau: “We beginnen wat cijfers en studies over de aerodynamica te verzamelen. We hebben een aero-CFD-analyse uitgevoerd en werken nu aan de rompvorm en de hydrodynamica. Bij de bouw van een schip met windvoortstuwing heb je een zeil en een zeer efficiënte romp nodig. We moeten aan de slag met het ontwerp van de romp om dat te verbeteren. Dankzij de uitgevoerde studies worden onze technische specificaties steeds nauwkeuriger.”

BSC

Windassist sponsor

Zes bouwstenen

Swap2Zero ziet zes belangrijke bouwstenen om de doelstelling te realiseren:

  • Een zeilsysteem en romp die gemiddeld 50% van de voortstuwingsenergie leveren met behulp van de kracht van de wind.
  • Een oppervlakte van in totaal meer dan 1.000 m² aan fotovoltaïsche panelen, met lichtopwekkende en efficiënte, ecologisch ontworpen apparaten die in de structuren zijn geïntegreerd.
  • Een lage-temperatuurbrandstofcel die op vloeibare waterstof werkt voor de voortstuwing, waarbij het geproduceerde water en de warmte worden gerecycled.
  • Een brandstofcel voor hoge temperaturen om te voldoen aan de hotelbehoeften van het schip, waarbij de afgegeven warmte wordt teruggewonnen en gebruikt voor de productie van warm water.
  • Koolstofafvangtechnologie aan boord, gekoppeld aan de brandstofcel voor hoge temperaturen.
  • Een innovatief, op maat gemaakt energiebeheersysteem en een digitale tweeling op meerdere niveaus om de stroom zonder generatoren te regelen en te verdelen, waardoor het schip zo efficiënt mogelijk kan worden geëxploiteerd.

Petiteau licht toe: “We hebben de afmetingen en het volume van het schip bepaald op basis van het windondersteunde voortstuwingssysteem om tot 50% van de voortstuwingsenergie te halen en een autonomie van een maand te behouden. Als er geen wind is, gebruiken we brandstofcellen en als er voldoende wind is, vaart het schip alleen op wind. Het grootste deel van de tijd zal het schip in hybride modus varen. We hebben nu een duidelijk beeld van het bedrijfsprofiel van het schip.”

Hij vat samen: “We willen aantonen dat we met ons multi-energetische concept een maand lang kunnen varen met een transoceanisch schip met een netto-nuluitstoot van CO2. We gaan deze uitdaging aan in samenwerking met de regelgevende instanties French Flag en Bureau Veritas, ontwerpbureaus LMG Marin en Stirling Design International, industriële partners Actemium Marine en innovatieve kmo D-ICE Engineering.”

Bron: Rebecca Moore op Riviera.
Foto: Swap2Zero.

Windassist sponsor