Eerste flatrack zonnepanelen op een coaster
Na twee succesvolle pilots met Wattlab, de Nederlandse innovator op het gebied van maritieme zonne-energie, koos Vertom ervoor om zijn nieuwste coaster uit te rusten met 79 kWp geïnstalleerde zonne-energie. Het is het eerste zeeschip dat dit doet.
Vertom heeft een vloot van meer dan 100 schepen, variërend van 1500 tot 12.000 DWT. Het bedrijf heeft een sterk track record in de short sea scheepvaartmarkt en streeft ernaar om zo duurzaam mogelijk te opereren. De onlangs opgeleverde MV Vertom Tula, gebouwd door Thecla Bodewes’ Royal T Shipyard in Kampen, is een 7280-DWT dieselelektrisch multipurpose vrachtschip dat nu is uitgerust met een zeewaardig zonne-energiesysteem. Wattlab heeft 44 Solar Flatracks geleverd en geïnstalleerd die stroom leveren aan de systemen aan boord, waardoor twintig procent van de hotelbelasting wordt verminderd. Het project werd medegefinancierd door het Just Transition Fund (JTF) van de EU. Om de nieuwe technologie en voordelen van Wattlab te begrijpen en te testen, heeft Vertom twee proefprojecten uitgevoerd met Wattlab voordat werd besloten om dit nieuwbouwproject volledig uit te rusten.
Snelle installatie

Na productie en assemblage in september in Wattlab’s gloednieuwe productiefaciliteiten in Rotterdam, werden de 44 Solar Flatracks binnen een dag aan boord geïnstalleerd in de haven van Harlingen.
Bo Salet, medeoprichter en CEO van Wattlab, legt uit dat de Solar Flatracks in een minimum van tijd kunnen worden geïnstalleerd met behulp van container twist lock fittingen: ‘Voor reders is tijd geld, dus snelheid en gebruiksgemak zijn belangrijk. Bovendien weten we dat “ruimte ook geld is”. Dus als de panelen moeten worden verwijderd om plaats te maken voor een speciaal type lading, kan de bemanning ze gemakkelijk stapelen en opslaan op de vloeroppervlakte van één 20ft container.
Positieve ROI
Tijdens de pilots bleek uit de testresultaten dat het Solar Flatrack systeem goed presteert in de zware omstandigheden van de kustvaart”, zegt Thomas van Meerkerk, Business Development Manager bij Vertom. Op basis van de resultaten van ons eigen onderzoek en dat van TNO in de afgelopen maanden, beschouwen we Wattlab’s Solar Flatrack als een effectieve optie voor het verminderen van de uitstoot van broeikasgassen en verontreinigende stoffen. Natuurlijk hangt een en ander ook af van de omstandigheden waarin onze schepen opereren, maar het is duidelijk dat het systeem zowel een positieve ROI (return on investment, Ed.) kan opleveren als kan bijdragen aan CO2-reductie in de scheepvaart.’
Salet voegt hieraan toe: “Een ander voordeel is dat de panelen tijdens het laden en lossen op de luiken kunnen blijven zitten. De bemanning was aanvankelijk sceptisch en bang voor veel extra werk. Ze kwamen er echter al snel achter dat Solar Flatracks in de praktijk gemakkelijk te gebruiken zijn en minimaal onderhoud vergen. Er is bijvoorbeeld geen zoutkorstvorming, omdat het water vrij uit de panelen kan lopen.
TNO validatie
De Nederlandse onafhankelijke onderzoeksorganisatie TNO heeft de CO2-emissiereductie en ROI-tijd van het systeem gevalideerd. Hun rapport wordt binnenkort gepubliceerd.
In de afgelopen weken is Solar Flatrack samen met Vertom genomineerd voor de IBJ Awards, zowel voor de Environmental Protection Award als voor de Bulk Ship of the Year Award.
Nu het eerste systeem op volledige schaal operationeel is op een kustvaarder, betekent dit een belangrijke stap in de ontwikkeling van maritieme decarbonisatiestrategieën. Het schaalbare systeem kan de energiemix aan boord verder diversifiëren. Bovendien vormt dit project de basis voor een bredere toepassing in de hele sector; het levert emissiereducties, brandstofbesparingen en energiebestendigheid op zonder dat dit ten koste gaat van de dekruimte of de flexibiliteit van de lading.
Bron: Mariska Buitendijk op SWZ Martime.
Foto’s: © Wattlab.


