Eerste nieuwbouw tanker met WindWings opgeleverd
Union Maritime, een grote Britse rederij, kondigt de aanstaande oplevering aan van Brands Hatch, een ultramoderne nieuwbouw Long Range 2 tanker, voorzien van drie WindWings®, ontwikkeld door BAR Technologies en gebouwd door CMET.
De meeste WASP-oplossingen waarover we hier hebben gepubliceerd zijn retrofits of kleinere nieuwbouwschepen. De Brands Hatch is een Aframax tanker, dus WASP schaalt hier op. Zoals we vorig jaar schreven, zijn BAR Technologies en Union Maritime van plan om in totaal 34 nieuwbouwschepen uit te rusten met WindWings®: 14 LR2 tankers, 12 chemicaliëntankers en acht MR2 tankers. Nu kiest de eerste het ruime sop.
Het gebruik van WindWings® zal naar verwachting het brandstofverbruik van het schip met ongeveer 1.200 ton per jaar verminderen, wat neerkomt op een vermindering van meer dan 3.800 ton CO₂-uitstoot per jaar. Dit is een verbetering van 30% vergeleken met een modern schip uit 2022 met vergelijkbare specificaties.
Brands Hatch zal tot 2030 volledig voldoen aan de wereldwijde duurzaamheidsnormen, waaronder het bereiken van de maximale 5% Wind Reward Factor onder de FuelEU maritieme regelgeving, waardoor er geen alternatieve brandstoffen meer nodig zijn. De WindWings® zullen worden geclassificeerd als een nul-GGZ energiebron, wat de Energy Efficiency Design Index (EEDI) van Brands Hatch verbetert en de naleving van de onlangs goedgekeurde IMO Greenhouse Gas Fuel Intensity (GFI) standaard ondersteunt.
In voorbereiding op dergelijke leveringen leidde Union Maritime een samenwerkingsverband met partners Anglo-Eastern, Synergy, Atlantas Ship Management en BAR Technologies. Project AeroPower werd gelanceerd om de veilige en naadloze introductie van innovatieve windaandrijvingssystemen op wereldwijde schaal te leiden. Het team voerde een wereldwijde rondreis uit door 13 landen, waarbij 25 belangrijke partners werden betrokken, waaronder havenautoriteiten, loodsverenigingen en oliemultinationals om de vereiste goedkeuringen te verkrijgen die de commerciële toepassing van nieuwe technologieën mogelijk maken.
Bron: persberichten BAR en Loyds Register


