WASP

IS evalueert windgeoptimaliseerd tankerontwerp

Tankerrederij International Seaways (IS) heeft een studie gedaan naar de voordelen van windvoortstuwing op haar mid-range tankers. Het project toont waar de volgende generatie MR-tankers, waarbij wind- en rompoptimalisatie centraal staan, aan moet voldoen.

International Seaways heeft een gezamenlijk onderzoeksproject geleid om een speciaal ontworpen, windgeoptimaliseerd MR-tankerconcept te evalueren, waarbij gemodelleerde verminderingen in voortstuwingsvermogen en jaarlijks brandstofverbruik tijdens representatieve reizen zijn geanalyseerd.

Het concept is bedoeld om te testen of windondersteuning bruikbare kracht kan toevoegen aan toekomstige schepen, met behoud van de operationele mogelijkheden voor de mid-range (MR) scheepvaart.
Michael LaGrassa, directeur prestaties en nieuwbouw bij International Seaways: “We hebben ons niet alleen gericht op energiebesparing en emissiereductie – ons doel was een conceptontwerp dat werkt in de praktijk van de MR-handel. Dat betekende dat we moesten zorgen voor redelijke bouwkosten, een gelijkwaardige laadcapaciteit en een ontwerp dat geschikt is voor het beoogde doel. Onze aanpak was om een breed scala aan scenario’s in de MR-handel te testen, in plaats van te vertrouwen op selectief gunstige aannames.”

Behoorlijke besparing

International Seaways meldde dat geavanceerde simulaties op een representatieve MR-route van San Francisco naar Zuid-Korea een totale besparing van maximaal 876 kW aan voortstuwingskracht lieten zien, wat overeenkomt met ongeveer 597 ton brandstof per jaar, vergeleken met een conventioneel aangedreven referentievaartuig.
Hetzelfde analysepakket rapporteerde een lager scenario op een route van Zuid-Korea naar Singapore, waar de heersende winden het voordeel terugbrachten tot 275 kW en 186 ton per jaar.
Het op wind gerichte concept was gebaseerd op een aangepaste MR-basislijn, die werd beschreven als ongeveer 12% efficiënter dan de typische prestatieprofielen van tankers in de steekproefvloot, met verdere winst dankzij verfijningen boven en onder de waterlijn die tijdens de studiefase werden ontwikkeld.

WASP EZS

Windassist sponsor

Aangepaste romp

Het project onderzocht ook een nieuwe vinnenopstelling onder de romp die in computersimulaties de vermogensbehoefte vermindert, en naar een aerodynamisch behandeld bovendek en bovenbouw die bedoeld zijn om windverstoring te verminderen.
International Seaways werkte samen met Bluetech Finland Ltd, dat zijn BT50-ontwerp aanpaste om maximale voorwaartse stuwkracht te halen uit twee 35 meter lange Norsepower-rotorzeilen.
“We wilden een schip ontwikkelen dat volledig WASP-geoptimaliseerd is, maar alle essentiële operationele kenmerken behoudt en voldoet aan alle handelsspecifieke terminal- en havenbeperkingen”, aldus Sam Robin, directeur energiebesparende oplossingen bij Bluetech.

Groter is beter

Het project onderzocht ook welke configuratie van rotorzeilen, vier kleinere apparaten van 24 meter in plaats van twee apparaten van 35 meter, de beste combinatie van kosten en stuwkracht opleverde.
“Elke configuratie had iets betere prestatieprofielen in verschillende omstandigheden van schijnbare wind”, aldus Severi Sarsila, verkoopingenieur bij Norsepower, waarbij het grotere paar een hoger potentieel had aan de bovenkant van het besparingsspectrum en lagere totale kosten.

Bron: Craig Jallal op Rivieramm.
Beeld: International Seaways.

Windassist sponsor