NieuwsScheepsbouw & Techniek

Vleugelzeil Rondal; het vervolg

In de vorige Windassist lieten we zien dat het Vollenhoofse bedrijf Rondal de voorlopige Lloyds approval voor hun Aero vleugelzeil heeft ontvangen.

Mooi nieuws voor het tuigagebedrijf, maar in en rond de redactie ontstonden wel wat vragen. Hermen de Jong, innovatiemanager van Rondal, geeft via de communicatieafdeling antwoorden op de vragen.

We begrijpen goed dat Rondal met dit systeem zich richt op de superyacht sector. Maar, zou dit systeem ook toepasbaar zijn op de koopvaardij, de binnenvaart en (grotere) motorjachten?

“Rondal richt zich specifiek op de jachtbouw, inclusief wind-assisted motorjachten. Daarvoor is een heel lichtgewicht esthetisch vleugelzeil ontwikkeld met hele hoge aerodynamische prestaties. Er is veel concurrentie in de commerciële vaart en Rondal heeft besloten om zich daar niet in mengen. Er bestaan overigens al wel NL aanbieders van wind-assisted oplossingen voor de commerciële vaart.”

BSC

Windassist sponsor

Computergestuurd

Meer technisch: Is het nodig om de mastvoet op het vlak te plaatsen? We begrijpen dat het systeem horizontaal ‘opgeborgen’ kan worden; hoe werkt dat en is de windvang daarmee voldoende gereduceerd? We begrijpen dat het systeem geheel computer aangestuurd wordt; is er een handmatige ‘override’ bedacht?

“Het wing sail werkt als een omgekeerd doorgestoken roer en heeft een deklager en bodemlager. De vleugel kan windvanen wanneer je niet zeilt en dat is voldoende om de windvang te reduceren. Een gestroomlijnd profiel zoals een vleugel heeft 10x minder luchtweerstand dan een cilindervormige buis met hetzelfde frontaal oppervlak. De vleugel kan ook horizontaal worden opgeborgen voor uitzonderlijke situaties, zoals onderhoud, onvoorspelbaar weer en het passeren van bruggen. De vleugel wordt automatisch getrimd, maar is eventueel ook handmatig te bedienen.”

Beeld: Rondal;   Dragonfly van Dixon Yacht Design en AERA van Royal Huisman en Cor D. Rover Design.

Windassist sponsor