WASP

WASP neemt een grote vlucht

Windondersteunde voortstuwingssystemen (WAPS) worden steeds meer gebruikt, zowel voor schepen die al in gebruik zijn als voor nieuwbouwschepen, meldt Paul Bartlett in Seatrade Maritime News, naar aanleiding van een publicatie van DNV.

In een recent witboek merkt DNV op dat windondersteunde voortstuwing volgens eigenaars, exploitanten en technologiefabrikanten heeft geleid tot jaarlijkse brandstofbesparingen van 5% tot 20% voor bepaalde schepen. Sinds 2021 is er sprake van een snelle toename van WAPS, met 52 zeeschepen met windenergie die nu in gebruik zijn en 97 nieuwbouwschepen met WAPS in bestelling, vanaf januari 2025.
Technologieën op basis van windenergie zullen volgens het classificatiebureau een belangrijke rol gaan spelen naarmate de emissieregelgeving strenger wordt. Het emissiehandelssysteem (ETS) van de Europese Unie is nu meer dan een jaar van kracht en verplicht scheepseigenaren die in de wateren van de EU en de EER varen om emissierechten te kopen en in te leveren voor tank-to-wake emissies.

Nieuwe regelgeving gunstig voor WAPS

FuelEU Maritime, dat sinds 1 januari van kracht is, gaat verder. Niet alleen berekent het de broeikasgasintensiteit op een strengere well-to-wake basis, de verordening biedt ook een beloningsfactor van 1%, 3% of 5% voor schepen die zijn uitgerust met WAPS. Zowel de ETS- als de FuelEU-regelgeving wordt na verloop van tijd strenger.
DNV wijst er bovendien op dat de IMO nu bezig is met de ontwikkeling van nieuwe eigen regelgeving voor broeikasgassen, die waarschijnlijk dit jaar wordt aangenomen en medio 2027 van kracht wordt. DNV zegt dat de regelgeving een technisch element zal bevatten dat het gebruik van scheepsbrandstoffen met een lagere broeikasgasintensiteit verplicht stelt, evenals een prijsmechanisme voor broeikasgasemissies.

Verdere voordelen

WAPS-installaties zullen scheepseigenaren ondersteunen bij de naleving door brandstof- en emissiebesparingen, maar de nieuwe IMO-regelgeving zou ook een beloning kunnen inhouden voor de broeikasgasintensiteit van schepen die met WAPS zijn uitgerust. In het DNV witboek wordt de impact van deze regelgeving niet gemodelleerd omdat deze nog niet is afgerond, maar WAPS-systemen zullen waarschijnlijk verdere voordelen opleveren wanneer de IMO-regelgeving wordt ingevoerd.
Voor nu raadt het classificatiebureau eigenaren aan om proactieve planningsstrategieën aan te nemen, een stap die wordt erkend door de notatie ‘WAPS ready’. Dit kan onder meer inhouden dat er een structurele fundering wordt aangebracht, dat de intacte stabiliteit wordt gewaarborgd en dat de veiligheid van de scheepvaart na de installatie van WAPS wordt gegarandeerd door een onbelemmerde zichtlijn. Een dergelijke strategie minimaliseert de behoefte aan extra aanpassingen op het moment van installatie, wat zowel tijd als geld bespaart.

WASP EZS

Windassist sponsor

Lees het artikel van Paul Bartlett op de bron: Seatrade Maritime News.
Zie ook ons uitgebreide artikel in de vorige Windassist over dit onderwerp.
Foto: ©Cape Horn Engineering.

Noot van de redactie: De termen WASP (Wind Assisted Ship Propulsion) en WAPS (Wind Assisted Propulsion Systems) worden tegenwoordig door elkaar gebruikt; overeenstemming over wat het precies moet worden is er nog niet. Lang was WASP de term, maar sinds de Noren WAPS zijn gaan gebruiken, is de industrie (en dus de journalistiek) verdeeld. De redactie van Zeilpost/Windassist kiest vooralsnog voor het oudere WASP, maar dat kan in de toekomst nog best veranderen.

Windassist sponsor