Zeilvrachtschip Artemis begint maiden voyage
TransOceanic Wind Transport (TOWT) heeft na meer dan twee jaar bouwen op de PIRIOU scheepswerf in Vietnam haar tweede vrachtzeilschip in ontvangst genomen. Windenergie is, net als voor het eerder opgeleverde zusterschip, het belangrijkste voortstuwingsmiddel.
De “Artemis”, grotendeels gebouwd op de X51-werf van PIRIOU in Vietnam, bestaat voor een derde uit Franse onderdelen, wat de internationale samenwerking bij de ontwikkeling weerspiegelt. Het schip werd op 20 augustus 2024 opgeleverd in Ho Chi Minh City, van waaruit het zich voorbereidt op zijn eerste reis in de Indische Oceaan, met producten als thee, koffie en technologische apparatuur aan boord. Op onderstaande video is o.a. te zien dat het schip te water wordt gelaten.
Met de ingebruikname van de “Artemis” versterkt TOWT zijn engagement om de afhankelijkheid van koolwaterstoffen te verminderen en een groenere en zuinigere maritieme handel te bevorderen. Nu er oostenwind in de regio waait, is de “Artemis” klaar om uit te varen en de missie van TOWT voort te zetten. TOWT’s missie TOWT’s missie om een energietransitie in de scheepvaart te leiden .
Artemis is het tweede schip in een reeks waartoe ook Anemos behoort, dat eerder deze maand werd overgedragen aan TOWT en inmiddels is vertrokken naar New York City voor haar eerste operationele reis.
Terwijl Anemos werd gebouwd in Piriou’s faciliteiten in Roemenië en Frankrijk, werd Artemis gebouwd op de Vietnamese scheepswerf van het bedrijf. Het schip zal binnenkort vertrekken voor zijn eigen eerste reis, via de Indische Oceaan.
Net als Anemos heeft Artemis een lengte van 81 meter, een breedte van 15 meter en een hoogte van 63 meter. Zeilen leveren alle voortstuwingskracht die het schip nodig heeft, terwijl de navigatie wordt ondersteund door een autonoom routingsysteem dat gebruik maakt van kunstmatige intelligentie en meteorologische gegevens.
Het schip beschikt ook over technologie voor het terugwinnen van zog-energie door middel van dynamo’s en propellers met variabele spoed. Piriou zei dat de activiteiten van het schip broeikasgasemissiereducties mogelijk zullen maken van ten minste 93 procent voor CO2, 98 procent voor SOx en 97 procent voor NOx.
Bronnen: Inspenet, Baird Maritime.
Beeld: Meret Maritime.


