Cargill blijft investeren in windondersteuning
Cargill heeft aangekondigd dat het op weg naar de IMO-doelstelling om in 2050 een netto nul uitstoot te realiseren, wil blijven investeren in windondersteunde aandrijvingstechnologieën, dual-fuel methanol aangedreven schepen en digitale oplossingen.
Cargill heeft aangekondigd dat het op weg naar de IMO-doelstelling om in 2050 een netto nul uitstoot te realiseren, wil blijven investeren in windondersteunde aandrijvingstechnologieën, dual-fuel methanol aangedreven schepen en digitale oplossingen.
“Het koolstofvrij maken van de scheepvaart is een monumentale taak die moed, innovatie en samenwerking vereist”, zegt Jan Dieleman, president van Cargills Ocean Transportation business. Cargill levert wereldwijd voedsel, ingrediënten, landbouwoplossingen en industriële producten voor de agro-industrie. “Onze rol reikt verder dan vrachtvervoersdiensten; we streven ernaar een verschuiving in de hele sector naar duurzame praktijken te katalyseren. Door strategische investeringen in geavanceerde technologie en robuuste partnerschappen versnellen we de reis naar netto nul emissies in de scheepvaart.”
Innoveren
De Pyxis Ocean- het eerste droge bulkschip uitgerust met WindWings® van BAR Technologies – loopt voorop in windondersteunde voortstuwing en voltooide zijn eerste reis in 2023. WindWings zijn grote, stijve zeilen die gebruik maken van windkracht om het brandstofverbruik en de uitstoot te verminderen.
Naast WindWings heeft Cargill zijn WASP-programma uitgebreid met VentoFoil verticale zuigzeilen op de NBA Magritte en rotorzeilen op de TR Lady. Met deze drie schepen experimenteert en leert het bedrijf voordat het de technische, operationele en commerciële aspecten opschaalt. […]
Windenergie bijdrage
Cargill gelooft dat windenergie een belangrijke bijdrage kan leveren aan het bereiken van de doelstellingen voor het koolstofvrij maken van de economie op de korte, middellange en lange termijn. Dieleman zegt dat de kosten van brandstoffen die kunnen bijdragen aan een koolstofvrije toekomst hoog kunnen blijven, maar dat het ontwikkelen, testen en verbeteren van windondersteunde voortstuwingstechnologieën voordat deze brandstoffen beschikbaar zijn, de afhankelijkheid ervan kan verminderen.
Andere brandstoffen0
Naast windaandrijving is Cargill bezig met het transformeren van het brandstofgebruik op zijn vloot. Het bedrijf pioniert met biobrandstoffen gemaakt van hernieuwbare bronnen, zoals vetzuurmethylesters (FAME), die een drop-in brandstofoptie bieden om de uitstoot te verlagen zonder uitgebreide aanpassingen aan de motor. In 2023 is het bedrijf overgestapt van het testen van deze brandstoffen naar een frequente uitvoering, terwijl het zich voorbereidt op de schaalvergroting. In 2023 werd bijna 172 000 ton biobrandstofmengsels met 63 000 ton FAME verrijkt. Cargill heeft ook overeenkomsten getekend voor dual-fuel schepen op methanol, die naar verwachting binnen de komende twee jaar operationeel zullen zijn. […]
Digitale oplossingen
Digitale innovatie staat ook centraal bij Cargills inspanningen om de koolstofuitstoot te verminderen. Cargill gebruikt geavanceerde digitale hulpmiddelen, waaronder technologieën voor reisoptimalisatie, zoals ‘digitale tweelingen’ van zijn schepen, voor een optimale snelheid en routeplanning. […]
Duurzame toekomst door samenwerking
Cargill erkent dat het koolstofvrij maken van de maritieme industrie een gezamenlijke aanpak vereist en werkt samen met de hele sector om zinvolle vooruitgang te boeken. Als stichtend lid van het Maersk Mc-Kinney Moller Center for Zero Carbon Shipping werkt Cargill samen met captains of industry om alternatieve brandstoffen, waaronder ammoniak en methanol, te testen en te promoten. Cargill is ook een belangrijke speler in het Sea Cargo Charter, een coalitie die zich inzet voor het verminderen van de impact van de scheepvaart op het klimaat.
“Terwijl we deze reis voortzetten, richten we ons op oplossingen die niet alleen onze eigen activiteiten verbeteren, maar die verandering in de hele sector stimuleren”, voegt Dieleman toe. “Onze visie is een scheepvaartsector die de goederen levert die de wereld nodig heeft en tegelijkertijd de toekomst van onze planeet beschermt. We zijn er trots op dat we deel uitmaken van deze transformatie en zetten ons in voor een duurzamere toekomst voor de wereldwijde scheepvaart.”
Bron: DryBulkMagazine.
Noot van de redactie: Als belangrijke speler in de agro-industrie is Cargill bepaald geen onomstreden bedrijf; over de klimaatimpact van de intensieve landbouw en veeteelt is in ons land en daarbuiten veel discussie gaande. Het is lovenswaardig dat Cargill op het gebied van zijn scheepstransport in de pas wil lopen met de IMO-doelstellingen. Tegelijk is duidelijk dat de publicatie van bovenstaand artikel in hoge mate door Cargill zelf is ingezet. De redactie heeft daarom de vrijheid genomen om een aantal bijvoeglijke naamwoorden van een andere kleur te voorzien, waardoor het artikel een wat feitelijker karakter krijgt.


